خلاصة:
هدف از انجام این تحقیق ارائه مدل آموزشی برای معاونین مدارس ابتدائی مجری طرحEFQM در استان آذربایجان شرقی بر مبنای نیاز سنجی آموزشی بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل 53 معاون آموزشی و روش نمونه گیری از نوع سرشماری بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس محورهای دهگانه EFQM طراحی شد. نیازهای آموزشی معاونین در سه حیطه (دانش،مهارت و نگرش) مورد مطالعه قرار گرفت. روایی پرسشنامه ها مورد تائید اساتید حوزه مدیریت قرار گرفت و برای محاسبه پایائی از ضریب آلفا کرونباخ استفاده شد. پایائی پرسشنامه ها در حیطه دانش 90/. در حیطه مهارت و نگرش 97/. بدست آمد. از آزمون بارتلت برای تعیین کفایت نمونه گیری در تحلیل عاملی استفاده شد. در هرسه حیطه ضریب کفایت حجم نمونه بالای 6/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و از آزمون های فرید من، آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج نشان دادکه معاونین در هر سه حیطه نیاز به آموزش دارند و تفاوت نیازهای آموزشی آنان در هر سه حیطه معنادار بود. اولویت اول نیازهای آموزشی معاونین در حیطه دانش و مهارت به محور 3 (استقرار نظام یاددهی یادگیری) و در حیطه نگرش به محور 4 (توسعه مشارکت دانش آموزان در مدرسه) مربوط بود. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی مدلی برای آموزش معاونین ارائه شد.
The purpose of this study was to provide a Training model for Elementary school assistant principals Executing EFQM model in East Azarbijan, Iran based on an Assessment of Educational Needs. The research method was descriptive - survey. The statistical population included 53 elementary school assistant principals. All of the assistant principals were selected as the sample. For collecting data researchers made questionnaires, based on 10 axes of EFQM, was used. Their educational needs on the 10 axes of EFQM model were studied in three domains, knowledge, practice and attitude. The validity of the questionnaires was verified by the academics of educational administration. The reliability of them calculated through Cronbach's alpha coefficient. The reliability of knowledge domain was %90, practice domain was %97 and attitude domain was %97. According to Bartlets test, KMO index in all the domains were above 0/6. Friedman’s test and Pearson correlation coefficient were used for analyzing data through SPSS and also exploratory factor analysis was used. Results showed that elementary school assistant principals in East Azarbijan need training in all the three domains based on EFQM model. There was a significant difference among the educational needs of them in three domains. Results also showed that in the knowledge and practice domains, the first educational need of assistant principals was in axis 3 of EFQM (establishing a learning - teaching system) and in attitude domain was in axis 4 of EFQM (developing student participation at school). At the end a model for training them was provided.
ملخص الجهاز:
Gurley 4 Leithwood & Seashore 5 .
تحقيق حاضر بدنبال آن است که با مطالعه دقيق نيازهاي آموزشي معاونين آموزشي مدارس ابتدائي مجري طرح تعالي مديريت ، مولفه ها و شاخص هاي موثر در ارتقاي شايستگي آنان را شناسايي نمايد و به اين سوال کلي پاسخ دهد که از ديدگاه معاونين آموزشي عوامل و ملاک هاي اصلي ارتقاي شايستگي هاي شغلي (دانش ، نگرش و مهارت ) آنان بر اساس محورهاي دهگانه تعالي مديريت مدرسه کدامند؟ و مدلي براي آموزش آنان ارائه دهد.
در تحقيق حاضر نيازهاي آموزشي معاونين آموزشي مدارس ابتدائي در محورهاي دهگانه طرح EFQM در سه حيطه (دانش ، مهارت و نگرش ) مورد مطالعه قرار گرفت و اولويت بندي شد و با شناسايي مولفه هاي مهم و اثرگذار، مدلي براي آموزش آنان ارائه شد.
ويژگي هاي دموگرافيک معاونين آموزشي مدارس ابتدائي مجري طرح EFQM (رجوع شود به تصویر صفحه) نيازهاي آموزشي معاونين آموزشي در محورهاي دهگانه در حيطه دانش : بر اساس اطلاعات جدول (٢)، و مطابق آزمون تحليل فريدمن انجام شده نيازهاي آموزشي معاونين آموزشي در حيطه دانش اولويت بندي شد و ملاحظه مي شود اولويت اول نيازهاي آموزشي معاونين آموزشي در حيطه دانش مربوط به محور ٣ (استقرار نظام ياددهي يادگيري) با ميانگين رتبه اي ٧/٣٥ و اولويت دهم مربوط به محور ٩ (مديريت امور اجرايي و اداري) با ميانگين رتبه اي ٢/٩٣ مي باشد.
مقايسه نيازهاي آموزشي معاونين آموزشي در سه حيطه دانش ، مهارت و نگرش (رجوع شود به تصویر صفحه) مراحل ارائه مدل آموزشي: جهت بررسي و تعيين مدلي مناسب براي آموزش و ارتقاي توانمندي معاونين آموزشي مدارس مجري طرح تعالي مديريت مدرسه از روش تحليل عاملي اکتشافي استفاده شد.