خلاصة:
دستیابی به هدف رشد و توسعه اقتصادی در هر کشوری مستلزم تشکیل سرمایه برای تأمین منابع مالی مورد نیاز طرحهای اساسی و زیربنایی است. کشورهایی که برای توسعهی خود در داخل از سرمایه کافی برخوردار نیستند، سعی در جذب سرمایههای خارجی و انتقال وجوه و منابع اولیه برای تأسیس بنگاههای اقتصادی با بازدهی بیشتر از سایر کشورها را دارند. جهت دستیابی به این هدف، دولتها وارد یک بازی رقابتی میشوند و با سیاستهای خود سعی میکنند این سرمایهها را به سوی خود جذب کنند. یکی از مهمترین این سیاستها تعیین نرخ مالیات بهینه بر سرمایههای خارجی است. در این مطالعه با استفاده از یک الگوی کنترل بهینهیابی پویا و با بسط مدل رمزی به تعیین مالیات بهینه بر سرمایهگذاری مستقیم خارجی در یک اقتصاد باز کوچک برای ایران و کشورهای منتخب پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد که مقدار بهینه مالیات برای ایران از سال 1370 تا 1397 هرچند در برخی از سالها منفی است و بیانگر پرداخت یارانه بر سرمایهگذاری مستقیم خارجی است ولی به طور میانگین مقدار 16/0 درصد است. در حالی که این نرخ برای برخی از کشورهای مورد بررسی مقادیر متفاوتی به دست آمده است ولی بیشتر آنها سعی در کاهش نرخ مالیاتی جهت جذب سرمایههای خارجی را دارند.
Each country for economic growth and development requires to create capital for financing and basic infrastructure. Countries that do'nt have sufficient capital to develop internally are trying to attract foreign capital and transfer funds and resources to establish economic enterprises with higher returns than other countries.. In order to achieve this, governments enter a competitive game and try to attract these funds with their policies. One of the most important of these policies is determining the optimal taxation on foreign direct investments. In this study, determine the optimal taxation on foreign direct investments in a small open economy for Iran and selected countries by expanding the Ramsey model and using a dynamic optimization control model, The results show that the optimal amount of tax for Iran from 1991 to 2017, although is negative in some years and indicates the payment of subsidies on foreign direct investment, but on average is 0.16 percent that is close to zero. While this rate has been different for some countries, most are trying to reduce tax rates to attract foreign capital. In this study, the results of optimizing foreign direct investment tax for selected countries indicate that despite the differences between these countries in terms of macroeconomic variables, but all rates of taxation is close to zero and even in In some cases, the negative amount of taxation (subsidy) is considered optimal for attracting foreign investments.
ملخص الجهاز:
در این مطالعه با استفاده از یک الگوی کنترل بهینه یابی پویا و با بسط مدل رمزی به تعیین مالیات بهینه بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی در یک اقتصاد باز کوچک برای ایران و کشورهای منتخب پرداخته شده است .
در حالی که این نرخ برای برخی از کشورهای مورد بررسی مقادیر متفاوتی به دست آمده است ولی بیشتر آنها سعی در کاهش نرخ مالیاتی جهت جذب سرمایه های خارجی را دارند.
اینکه آیا چه مقدار نرخ مالیاتی بیشتر از صفر یا نرخ مالیات منفی (یارانه ) در یک کشور توانایی جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی را دارد سوالی است که در این مطالعه به آن پاسخ داده شده است .
آنها در الگوی خود با استفاده از شاخص های رشد تولید ناخالص داخلی، نسبت سرمایه گذاری عمومی به 1 Herger, Kotsogiannis and Corriston تولید ناخالص داخلی، تفاوت نرخ سود سپرده های ٥ ساله سرمایه گذاری و نرخ تورم به عنوان شاخص نرخ بهره واقعی، نسبت حجم نقدینگی به تولید ناخالص داخلی به عنوان شاخص توسعه مالی و نسبت مالیات بر درآمد شرکت ها به کل درآمدهای مالیاتی دولت با استفاده از یک مدل خودرگرسیون برداری به تخمین الگو پرداخته اند.
همانطور که در جدول (٢) نشان داده شده است برای همه کشورهای مورد بررسی این مقدار نرخ مالیاتی که بر سرمایه - های داخلی و عایدی آن وضع میشود به مراتب بیشتر از نرخ مالیات بر سرمایه خارجی است .