خلاصة:
حسابداری سبز نیز در راستای تغییرات رفتار شرکتها با محیطزیست، در طی سالهای اخیر به موضوعی مهم و قابل توجه در حوزه پایداری درآمده است. لذا در این پژوهش باترکیب رویکردهای نظری همچون کنش علی-رفتاری هدفمند با هم آوایی گفتمانهای زیستمحیطی در هدف اول اقدام به بررسی نقش چنین کنشهایی بر هنجارهای زیستمحیطی در قالب هم آوایی گفتمان بین الاذهانی شرکتها میشود. از طرف دیگر نیز با ایجاد تعامل تاثیرگذار فضیلت مآبی با کنش علی رفتاری هدفمند، این پژوهش به دنبال بررسی تغییر در هم آوایی گفتمانهای زیستمحیطی شرکتهای بازار سرمایه میباشد. در این پژوهش ۲۰۹ نفر از مدیران شرکتهای بازار سرمایه از طریق نمونهگیری تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد بود و به منظور برازش مطلوبیت مدل و آزمون فرضیههای پژوهش از تحلیل حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد، کنش علی-رفتاری هدفمند حسابداری سبز بر همآوایی گفتمانهای زیستمحیطی شرکتهای بازار سرمایه تاثیر مثبت دارد. از طرف دیگر مشخص شد، نظریّهی فضیلت مآبی زاگزبسکی تاثیر کنش علی-رفتاری هدفمند حسابداری سبز بر همآوایی گفتمانهای زیستمحیطی شرکتهای بازار سرمایه را تقویت میکند.
Today's environmental theories and theories have moved away from merely moving in the direction of emphasizing the development of technological infrastructure and focusing on changing the behaviors and attitudes of effective human-individual interaction and companies as a collective source of pollution. Green accounting has become an important and significant issue in the field of sustainability in recent years in line with these changes in companies' behavior with the environment. Therefore, in this study, by combining theoretical approaches such as purposeful causal action with the consonance of environmental discourses the first goal examines the role of such actions on environmental norms in the form of corporate intersubjective discourse. On the other hand, by creating an effective interaction of virtue Maabi with purposeful behavioral causal action, this study seeks to investigate the change in the consonance of environmental discourses of capital market companies. In this study, 209 managers of capital market companies were surveyed through simple random sampling. The research instrument was a questionnaire in order to fit and use of utility model and partial least squares analysis was used to test the research hypotheses. The results of testing the research hypotheses showed that Reasoned Action Theory has a positive effect on Green Accounting Environmental Discourses of capital market companies. On the other hand, Virtues of Zagzebski's Theory was found to reinforce the effect Reasoned Action Theory has a positive effect on Green Accounting Environmental Discourses of capital market companies