خلاصة:
وجود تعارض و فاصله عاطفی در زوجها میتواند برآمده از فرآیندهایی راهبردهای در رابطه زن و شوهر باشد که معنا درمانی به دنبال تضعیف این فرایندها و درنتیجه کاهش رنجهای غیرضروری زوجها میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش معنادرمانی آمیخته با معنای زندگی مبتنی بر مکتب ملاصدرا بر تعارض زناشویی به روش نیمهآزمایشی با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی زوجهای مراجعه کننده به مراکز مشاورهای اصفهان بود که به علت داشتن تعارض زناشویی به این مراکز مراجعه کرده بودند که تعداد ۳۰ نفر از ایشان به روش نمونهگیری دردسترس برای ورود به پژوهش انتخاب شده و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش در طول 10 جلسه تحت آموزش معنادرمانی آمیخته با معنای زندگی مبتنی بر مکتب ملاصدرا قرارگرفت. داده ها در مرحله پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از پرسشنامه تعارض زناشویی به دست آمده و با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغییره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش معنادرمانی آمیخته با معنای زندگی مبتنی بر مکتب ملاصدرا موجب بهبود معنادار میانگین نمرات تعارض زناشویی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه شده است.
The present study aimed to investigate the effectiveness of logotherapy education mixed with the
meaning of life according to Mulla Sadra's thought on marital conflict with a quasi-experimental
method and with a control group. The population included all couples suffering from marital
conflict referred to counseling centers in Isfahan. 30 couples of them were selected by the
convenience sampling, and were randomly placed in two test and control groups. The test group
received a 10-session logotherapy education mixed with the meaning of life according to Mulla
Sadra's thought. The data were collected using the questionnaire of marital conflict in the pretest
and posttest phases, and were analyzed by the one-way ANCOVA. The results showed that
the logotherapy education mixed with the meaning of life according to Mulla Sadra's thought
significantly increases the mean scores of marital conflict in the test group in comparison with
the control group.