خلاصة:
این مقاله در صدد است رابطه معنویِ فطرت و سیاست و اقسام آن را از منظر امام خمینی مورد بررسی قراردهد. در پاسخ به این سوال که : در اندیشه امام خمینی معنویت فطری-توحیدی چگونه در سیاست الهی تاثیر دارد؟ فرض شد که :حرکت کمالی – معنویِ فطرت مخموره به سیاست الهی و حرکت افقی و سقوطی فطرت محجوبه به سیاست مادی و شیطانی می رسد. به این ترتیب در چارچوب تحلیلی یعنی نظریه دو فطرت، به تبیین نظریه و در ادامه به اقسام محرکهای معرفتی و انگیزشی در دو فطرت مذکور و مبحث ریاست قوه عاقله و نقش علم و عدل در اصالت معنویتِ فطری- توحیدی و پیامدهای انسان شناسی و سیاسی آن پرداختیم و ماموریت ولایت و شریعت در برداشتن حجابهای فطرت و بازگشت به فطرت مخموره و حرکت کمالی عاشقانه به سوی خداوند در تمام عرصه ها از جمله سیاست را مورد بررسی قرار دادیم. رسیدن به یک دیدگاه جهانی و کارآمد در تمام ادیان و مکاتب بشری از جهت مبانی فطری این نظریه ؛ از جمله نوآوریهای نگارش حاضر و کارهای بعدی در این زمینه است.
This article seeks to examine the spiritual relationship between nature and and politics and its types from the imam Khomeini's view.In a response to this question: in imam Khomeini's thought, how does innate_ monotheistic spirituality affect divine politics? It was assumed that: the perfection_spiritual movement of intoxicated nature reaches the divine politics and the horizontal and falling movement of veild nature reaches the material and evil politics.Thus, in the analytical framework, i.e. the theory of natures, I explained the theory and in the continuation of this explanation types of epistemological and motivational stimulants in the two kinds of mentioned natures and the issue of the headship of inteligence faculty and the role of science and justice in the originality of innate_monotheistic spirituality and its anthropological and political consequences have been examined; and also examined the mission of the Wilay`a and Shari`a in removing the veils of nature and returning to the intoxicated nature and the perfect lovely movement towards Allah in all areas, including politics.catching a capable global view in all religions or human schools in terms of its natural foundations are some innovations in this writting and in the next other works.
ملخص الجهاز:
در اين راستا و در چارچوب تحليلي يعني نظريه دو فطرت ، اقسام محرکهاي معرفتي و انگيزشي در دو فطرت مذکور و مبحث رياست قوه عاقله و نقش علم و عدل در اصالت معنويت فطري- توحيدي و پيامدهاي انسان شناسي و سياسي آن و نيز مأموريت ولايت و شريعت در برداشتن حجاب هاي فطرت و بازگشت به فطرت مخموره و حرکت کمالي عاشقانه به سوي خداوند در تمام عرصه ها از جمله سياست مورد بررسي قرار گرفت .
پژوهش حاضر در زمينه هاي مختلفي ِ نوآوري داشته است که ميتواند مورد بررسي و اهتمام محققان و پژوهشگران ساحت حکمت متعاليه ، ّ انديشه امام خميني و سياست الهي، براي تثبيت و گسترش علوم حقه واقع شود: ۱) توجه به نقش فطرت در ظهور انسان هاي مختلف و مخالف ، ۲) توجه به نقش فطرت هاي دوگانه در ظهور انواع سياست ها و گروه هاي سياسي و دولت هاي مخالف ، ۳) آسيب شناسي سياست مداران و سياست گذاريهاي نظام از منظر نظريه دو فطرت با محوريت انديشه امام خميني، ۴) بعد جهاني اين نظريه و کاربرد آن در تمام اديان و مکاتب بشري از جهت ريشه هاي انساني و مباني فطري آن .
انسان در حرکت کمالي - فطري خود و به تبع آن تنفر از نقص ، نميتواند آثار و جلوه هاي معنويت ِ توحيدي و اسفار معنوي را در حيات سياسي و اجتماعي ناديده بگيرد، زيرا به نظر ميرسد در اين صورت حرکت او ناقص است و با فطرت مخموره و کمال طلبي اصيل الهي تغاير دارد.