خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش تعیین وضعیت مؤلفههای مدیریت دانش با استفاده از مطالعه پژوهشهای پیشین است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع طرحهای پژوهش آمیخته اکتشافی است و با روش تحلیل محتوا، پرسشنامهای و سیاهه وارسی 122 مقاله چاپ شده فارسی و انگلیسی بین سالهای 2000 تا 2020 در حوزه مدیریت دانش در منابع و برنامههای درسی آموزش عالی بررسی شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که اشتراک دانش 67/26 درصد بیشترین و حفاظت از دانش 43/4 درصد کمترین سهم را کسب کردهاند. کاربست دانش 85/15 درصد، خلق دانش 17/14 درصد، تغییر دانش 63/10 درصد، سازماندهی دانش 65/9 درصد، شناسایی دانش 68/7 درصد، توسعه دانش 91/5 درصد، ارائه دانش 02/5 درصد را اتخاذ کرد.
نتیجهگیری: آموزش عالی یکی از مهمترین خاستگاههای اشتراک دانش است و میتواند با ارائه الگوهای جدید دانش و سنجش و ارزیابی دانش که پیش شرط لازم برای کاربست موفق دانش است، مؤثر باشد. خلق و توسعه دانش نیز یکی از رسالتهای اساسی آموزش عالی محسوب میشود و موجب کاربردیسازی دانش تئوری و به روزرسانی آن میشوند. تغییر دانش نیز فرآیندی متقابل بین دانش صریح و ضمنی است که منجر ایجاد دانش جدید میشود. حفاظت از دانش یکی از خلاءهای آموزش عالی است که عدم توجه به آن موفقیت مدیریت دانش را مختل میکند زیرا موفقیت مدیریت دانش محصول اتخاذ و اجرای استراتژی مناسب و یکپارچه در آموزش عالی است.
Objective: The purpose of this study is to determine the status of knowledge management components in higher education resources and curricula using the study of previous research. Methodology: The present study is a type of mixed exploratory research projects. First, knowledge management components were extracted by content analysis method. Based on that, a questionnaire in the form of 9 main components and 44 questions was provided to knowledge management experts. In addition to the questionnaire, a check-list was prepared in the form of 442 sub-items. In order to prepare a list of doctoral dissertations in the field of knowledge and information science, the orientation of knowledge and information management and the master's degree of management in the field of knowledge and information management were examined. Then, 122 published Persian and English articles between 2000 and 2020 in the field of knowledge management in higher education were reviewed. Findings: The review of previous texts showed that among the nine components studied, the knowledge sharing component had the highest share of 26/67 percent and the knowledge protection component had the lowest share of 4/43 percent. The components of knowledge application were 15/85 percent knowledge creation was 14/17 percent, knowledge change was 10/63 percent, and knowledge organization was 9/65 percent. The components of knowledge identification gained 7/68 percent, knowledge development gained 5/91 percent and the component of knowledge presentation gained 5/02 percent. Conclusion: Higher education is considered as the most important source of knowledge sharing by presenting new models of knowledge and measuring and evaluating knowledge, which is a necessary precondition for successful application of knowledge. Knowledge creation and development are also among the most important missions of higher education that lead to the application and updating of theoretical knowledge. Knowledge change is also a reciprocal process between explicit and implicit knowledge that leads to the creation of new knowledge. Knowledge protection is one of the gaps in higher education that failure to pay attention to it disrupts the success of knowledge management because the success of knowledge management is the product of adopting and implementing an appropriate and integrated strategy in higher education. The textbook is a basic learning resource in higher education that determines the structure of study within the curriculum. Therefore, it is necessary for higher education to pay more attention to the proposed curriculum resources to provide and teach all components of knowledge so that professionals and graduates of higher education have sufficient abilities to acquire knowledge, apply knowledge, share knowledge and have the necessary innovation and creativity in society.
ملخص الجهاز:
واکاوي مؤلفه هاي مديريت دانش در منابع و برنامه هاي درسي آموزش عالي (با استفاده از روش فراترکيب ) اعظم موسي چمني *نويسنده مسئول ، دانشجوي دکتري، گروه علم اطلاعات و دانش شناسي، دانشگاه پيام نور، ايران .
روش شناسي : پژوهش حاضر از نوع طرح هاي پژوهش آميخته اکتشافي است و با روش تحليل محتوا، پرسشنامه اي و سياهه وارسي ١٢٢ مقاله چاپ شده فارسي و انگليسي بين سال هاي ٢٠٠٠ تا ٢٠٢٠ در حوزه مديريت دانش در منابع و برنامه هاي درسي آموزش عالي بررسي شد.
به منظور پياده سازي و استفاده اثربخش از مديريت دانش در آموزش عالي لازم است که ميزان توجه به مؤلفه هاي مذکور در آموزش عالي مورد بررسي قرار گيرند تا از اين طريق وضعيت آنچه که از مديريت دانش به دانش آموختگان و متخصصان به عنوان شهرونداني فعال ، توانمند و رهبراني آگاه در جهان کنوني تبيين گردد.
از اين طريق ميتوان يکي از نتايج اين ارزيابي را تعيين نمود که کداميک از ابعاد يا مؤلفه هاي مديريت دانش در برنامه ها و منابع درسي بيشتر مورد توجه قرار گرفته و يا از آن غفلت شده است .
Knowledge management in higher education institutions in Mauritius.
Knowledge management in higher education institutions in Mauritius.
J. (2013) A Review of Literature on Knowledge Management using ICT in Higher Education.