خلاصة:
جغرافیای ایران علیرغم توسعه چشمگیری که از نظر تعداد مراکز آموزشی، روششناسی و رویکردهای پژوهشی و آموزشی داشته، نتوانسته است متناسب با توسعه بین المللی آن را در حل مشکلات جامعه مشارکت بدهد. این در حالی است که تلی از مشکلات در جامعه وجود دارد که حل آنها میتواند به طور بالقوه به دست متخصصان جغرافیا صورت گیرد. این مشکلات به دو گروه تقسیم میشوند: گروه اول پروژههایی است که از دهها سال قبل تصویب شده و بنابه دلایلی انجام آن تا الان به تعویق افتاده، یا با سطح فعلی آموزش مشارکت در آنها بهطور ضعیف صورت میگیرد و گروه دوم موضوعات به روزی هستند که در اینجا نیز برنامههای آموزشی جدید جغرافیا برای نشان دادن جنبههای کاربردی آن اجازه درک جغرافیایی موضوع و تشخیص نوع مشارکت ممکن را برای حل مشکل موجود در بطن مطالعات بینرشتهای دشوار میسازد. در این شرایط برداشت از مفهوم مطالعات بینرشتهای بهجای حل مشکل با مشارکت همدیگر، به صورت دخالت غیرحرفهای در علوم دیگر و تداخل وظایف ظاهر میشود که در صورت نبود کنترل و دخالت اندیشۀ جمعی در توضیح و تحدید قلمروهای علمی، صاحبنظران علوم کمی و مهندسی، مسائل کاربردی جغرافیا را هدایت خواهند کرد. دلایل مختلفی برای این نبود وحدت و انسجام راهبردی در بین جغرافیدانان وجود دارد که عدم حمایت جدی مسئولان اجرایی جغرافیاخوان از این دانش، فعالیت ضعیف انجمنهای جغرافیایی و عملکرد ضعیف نشریات برای تمرکز تحقیقات از عوامل مهم میباشد. نبود برنامهریزی آموزشی هدفمند و مبتنی بر حل مشکلات جامعه که از این ضعفها سرچشمه میگیرد با ایجاد آشفتگی فکری در فارع التحصیلان کارشناسی آنها را از حل موضوعات ساده باز داشته و در سطوح بالا انتخاب موضوع متناسب و تولید یافتههای علمی قابل توجه که به عنوان تنها خروجی علمی دانشگاهها به شمار میرود را از آنها سلب میکند. از این رو، فعال شدن انجمنهای علمی، همکاری جدی جغرافیدانان با انجمنها، کمکهای ادرای سیاستمداران تحصیلکرده جغرافیا برای اجرایی کردن درخواست انجمنها و عملکرد جدی نشریات در هدایت و چاپ تحقیقات اصیل اولین گام در جهت برونرفت از این بن بست میباشد.
خلاصة: (مترجم بواسطة الذكاء الاصطناعي)
جغرافیه ایران علی الرغم من التطور الکبیر الذی شهدته من حیث عدد المراکز التعلیمیه، المنهجیه والاسالیب البحثیه والتعلیمیه، لم تتمکن من المشارکه فی حل مشاکل المجتمع بما یتناسب مع هذا التطور الدولی. هذا مع وجود کومه من المشاکل فی المجتمع التی یمکن حلها بشکل محتمل علی ید مختصی الجغرافیا. تنقسم هذه المشاکل الی مجموعتین: المجموعه الاولی هی المشاریع التی تم الموافقه علیها منذ عشرات السنین وتم تاجیل تنفیذها لاسباب مختلفه، او ان المشارکه فیها تجری بشکل ضعیف بالمستوی الحالی للتعلیم، والمجموعه الثانیه هی المواضیع الحدیثه التی تتسبب فیها البرامج التعلیمیه الجدیده فی الجغرافیا بعرقله فهم الجانبین التطبیقی والجغرافی للموضوع وتحدید نوع المشارکه الممکنه لحل المشکله فی صلب الدراسات بین التخصصات. فی هذه الظروف، یتم تفسیر مفهوم الدراسات بین التخصصات کبدیل لحل المشکله من خلال التدخل غیر الاحترافی فی العلوم الاخری وتداخل المهام، واذا لم یکن هناک سیطره وتدخل من الفکر الجماعی فی توضیح وتحدید مجالات العلوم، فان الخبراء فی العلوم الکمیه والهندسه سوف یقودون القضایا التطبیقیه للجغرافیا. توجد اسباب متعدده لهذا الافتقار الی الوحده والتماسک الاستراتیجی بین الجغرافیین، بما فی ذلک عدم الدعم الجدی من المسوولین التنفیذیین الجغرافیین لهذه المعرفه، نشاط ضعیف للجمعیات الجغرافیه والاداء الضعیف للدوریات فی ترکیز الابحاث. ان نقص التخطیط التعلیمی الهادف والمبنی علی حل مشاکل المجتمع الناجم عن هذه النقايص یخلق ارتباکا فکریا لدی خریجی البکالوریوس یمنعهم من حل المواضیع البسیطه، ویحول دون اختیار المواضیع المناسبه وانتاج نتايج علمیه بارزه فی المستویات العلیا، والتی تعتبر المخرج العلمی الوحید للجامعات. لذلک، فان تفعیل الجمعیات العلمیه، التعاون الجدی بین الجغرافیین والجمعیات، مساعدات السیاسیین المتعلمین فی الجغرافیا لتنفیذ طلبات الجمعیات، واداء جدی للدوریات فی توجیه ونشر الابحاث الاصیله هی الخطوه الاولی للخروج من هذا المازق.
خلاصة:
Despite the significant development of geography filed in Iran in terms of the number of educational centers, methodologies, research and educational approaches, it has not been able to participate in solving the problems of society in line with international development. However, there are a lot of problems in the society that can be potentially solved by geographers. These problems are divided into two groups: The first group is projects that have been approved for decades and for some reasons, their implementation has been postponed. The second group is updated topics, and here, too, new geography curricula make it difficult to demonstrate its practical aspects in geographical understanding of the subject and identify the possible types of participation to solve the problem within interdisciplinary studies. In this context, understanding of the concept of interdisciplinary studies appears in the form of non-professional intervention in other sciences and overlapping tasks instead of solving the problem with each other. Therefore, in the absence of control and involvement of collective thought in explaining and limiting scientific boundaries, entrants in quantitative and engineering sciences may take over the geographical subjects. There are various reasons for the lack of unity and intellectual cohesion among geographers, of which the absence of serious support from geographical executives of this knowledge, poor involvement of geographical associations and powerless performance of journals to focus on research are important factors. Lack of purposeful educational planning on the basis of solving society problems that originates from these weaknesses, creates mental confusion in undergraduates, and prevents them from solving simple problems. Added to this, the lack of decisive educational planning on the basis of solving the problems of the society that originates from these weaknesses by creating mental confusion in the undergraduates, prevents them from solving even simple problems while in higher education levels, it deprives them of choosing the appropriate subject and producing significant scientific findings. Hence, the activation of scientific associations, the serious cooperation of geographers with the associations, the administrative assistance of educated geography politicians in accordance with the requests of the associations and the serious performance of the journals in guiding and publishing the original researches are the first step to get out of this impasse
ملخص الجهاز:
اين مشکلات به دو گروه تقسيم مي شوند: گروه اول روژه هايي است که از ده ها سال قبل تصويب شده و بنابه دلايلي انجام آن تا الان به تعويق افتاده ، يا با سطح فعلي آموزش مشارکت در آن ا به طور ضعيف صورت مي گيرد و گروه دوم موضوعات به روزي هستند که در اين جا نيز برنامه هاي آموزشي جديد جغرافيا براي نشان دادن نبه هاي کاربردي آن اجازه درک ، جغرافيايي موضوع و تشخيص نوع مشارکت ممکن را براي حل مشکل موجود در بطن مطالعات بين رشته اي دشوار مي سازد.
Assessment in Geographical Education: An International Perspective, Key Challenges in Geography Series, Springer International Publishing.
Interdisciplinarity and its Challenges in Higher Education, Interdisciplinary Studies in the Humanities, 1 (2), 85-101 (In Persian).
Ocean Literacy: Undestanding the Ocean, Key Challenges in Geography Series, Springer International Publishing.
Hidden Geographies, Key Challenges in Geography Series, Springer International Publishing.
Geospatial Technoloies in Geography, Key Challenges in Geography Series, Springer International Publishing.
) (2020) Smart Geography: 100 Years of the Blgarian Geographical Society, Key Challenges in Geography Series, Springer International Publishing.
Places of Memory and Legacies in an Age of Insecurities and Globalization, Key Challenges in Geography Series, Springer International Publishing.
Frontier Making in the Amazon: Economic, Political and Socioecological Conversion, Key Challenges in Geography Series, Springer, Cham.