خلاصة:
خانههای حیاطدار کلاسیک شهر پکن از یک سبک طراحی خاص بهعنوان مبنای طراحی استفاده میکنند، که برای غنی و فقیر اصول اصلی طراحی خانه یکسان است. این سبک طراحی با نام تخصصی سیهیوآن نامبرده میشود. خانههای حیاطدار کلاسیک پکن بهعنوان یک نوع سبک طراحی، اقامتگاه سنتی و نمادی از هویت، مورد توجه اقشار مختلف مردم پکن قرار گرفتهاند. در این پژوهش سعی شده روابط فضایی موجود در خانههای حیاطدار کلاسیک پکن با جریانهای انرژی که اساس طراحی این سبک از خانهها هستند مورد تحلیل قرار گیرد. این خانهها بهدلیل طراحی خاصی که دارند میتوانند الگوی مناسبی برای مسکن سبز باشند، در طراحی این خانهها توجه ویژهای به استفاده از مصالح بومآورد، ارتباط داخل و خارج محیط خانه، مصرف انرژی، ارتباط با طبیعت شده، که از مؤلفههای مسکن سبز است. نویسندگان در پایان مدلی تفکیک شده از ویژگیهای عینی و ذهنی خانههای حیاطدار کلاسیک پکن همراه با مدلی مفهومی از تطبیق بررسی جریان انرژی چی و روابط فضایی ارائه کردهاند که میتواند تاثیر بسزایی در شناخت هر چه بیشتر معماری کلاسیک شهر پکن داشته باشد. این چارچوب بهعنوان هویت شکلگیری و نشاندهندهی رابطهی جریان انرژی چی و زندگی کاربران در محیط خانههای حیاط دار کلاسیک پکن است.
Beijing's classic courtyard houses (siheyuan) have come to the attention of various segments of Beijing as a traditional residence and symbol of identity. This study tries to present the history, identity and design philosophy of Beijing Classic Yard Homes. Also, the interpretations and special features of these houses, including special attention to Feng Shui and the flow of qi energy, have been examined. Beijing's classical and traditional architecture has long and ancient roots in the culture and identity of its people. Culture and identity are two important factors in the formation of traditional Beijing architecture, which have been used as design pillars and have attracted the attention of the Beijing people. This study considers the classic Beijing courtyard houses as an identity and cultural feature of this city and tries to introduce as many objective and mental features of traditional Beijing houses as possible. It is based on the Chinese belief in Feng Shui and Qi energy. With a comparative approach, a simulation is performed on the spatial relationships and visual communication in these houses, which further examines the relationship between the energy flow in these houses and the spatial and visual communication, and a new reading Provides Beijing classic backyard houses. At the end, the authors have presented a separate model of the objective and subjective features of the classic Beijing courtyard house, along with a conceptual model of adapting the study of qi energy flow and spatial relationships, which can have a significant impact on understanding as much as possible. Have the classic architecture of Beijing. This framework is formed as an identity and reflects the relationship between qi energy flow and users' lives in the environment of Beijing's classic backyard houses.
ملخص الجهاز:
تحليل تطبيقي روابط فضايي و جريان انرژي چي در خانه هاي حياط دار کل سيک پکن Comparatve Analysis of Connectvity and Energy (QI) Flow in Classic Beijing Courtyard Houses مهدي خاک زند١، کامياب کياني ٢ چکيده خانه هاي حياط دار کل سيک شهر پکن از يک سبک طراحي خاص به عنوان مبناي طراحي استفاده مي کنند، که براي غني و فقير اصول اصلي طراحي خانه يکسان است .
اين تفکر در کليه ي جنبه هاي زندگي مردم پکن وارد شده ، از قرارگيري يک درخت در حياط ، سبک چيدمان وسايل اتاق ها، جهت گيري خانه ها، چيدمان فضاها و حتي بالتر از همه ي اين ها طريقه ي ساخت خود خانه هاي حياط دار کل سيک پکن نيز بر اساس اصول فنگ شويي و جريان هاي انرژي چي است )٢٠٠٥ ,Knapp .
اين خانه ها با کمک فرمول آييني باگوآ چيژنگ ، بر اساس مفهوم تشديد کيهاني که ستارگان آسماني را با خانه هاي خاکي پيوند مي دهد تا خوش يمن يا بديمن بودن هر فضا را پيش بيني کند )اصول فنگ شويي و حرکت انرژي چي ( شکل گرفته اند، بنابراين نوع جهت گيري خانه و چيدمان آن بر اساس هفت مرحله ي آييني شکل مي گيرد: - زمين خانه را به نه مربع تقسيم کرده )مضارب سه در فنگ شويي خوش يمن هستند( و جهت گيري آن ها را مشخص مي کردند؛ - يک محور مرکزي بر اساس سال تولد مالک )بر اساس اصول فنگ شويي ( ايجاد مي کردند؛ - هال اصلي را به صورت کشيده و قطع کننده ي حياط کشيده جنوبي -شمالي در انتهاي شمالي شهر ممنوعه قرار مي دادند؛ - بر اساس اصول يينگ و يانگ ، فنگ شويي و ستارگان ، خوش يمن يا بديمن بودن موقعيت ، قرارگيري هر فضا را تعيين مي کنند؛ - اندازه ي اتاق ها، ارتفاع يا تعداد طبقات را با توجه اصول سلسله مراتبي فضاها تعيين مي کردند؛ - مسير تخليه آب باران حتما بايد از شرق به غرب باشد، در غير اين صورت »جهت حرکت آب روي شکوفه هلو« را نقض مي کند، که بايد به شدت از آن اجتناب شود )طبق اصول فنگ شويي (.