خلاصة:
یکی از مباحث مهم در ارزششناسی اقتصاد اسلامی بررسی چگونگی ورود ارزشها در نظریههای اقتصاد اسلامی است. این بررسی که به روش تحلیلی صورت گرفته، میتواند به محققان اقتصاد اسلامی در ورود ارزشها به نظریاتشان کمک کند. یافتههای مقاله نشان میدهد که ارزشها در قالب ارزشداوری معرفتی و اخلاقی (ارزشداوری آرمانی، رفتاری، ساختاری و سیاستی) وارد نظریههای اقتصاد اسلامی میشوند. «ارزشداوری معرفتی» حاکی از جهتگیری ارزشی محقق اقتصاد اسلامی در تولید دانش اقتصاد اسلامی است. مهمترین بخش «ارزشداوری اخلاقی» در اقتصاد اسلامی تعیین و تعریف اهداف نظام اقتصاد اسلامی، رتبهبندی اهداف، و تدوین شاخصهای اقتصادی است. «ارزشداوری رفتاری» نیز حاکی از استانداردهای رفتار اقتصادی مطلوب است. «ارزشداوری ساختاری» نیز حاکی از توصیه به ساختارهای نهادی مطلوب در عرصههایی همچون حقوق مالکیت و مداخله دولت است. در نهایت، «ارزشداوری سیاستی» مشتمل بر توصیه سیاستها و اقداماتی برای بهبود عملکرد نظام اقتصادی در چارچوب ساختار نهادی و استانداردهای رفتاری مفروض است. هرچند ارزشهای اخلاقی بهعنوان فرض وارد نظریه میشوند، ولی در ادامه مورد قضاوت ارزشی قرار میگیرند و مبنای توصیه ارزشی اقتصاددانان واقع میشوند. ازاینرو، چرخه ورود ارزشها در نظریههای اقتصاد اسلامی را میتوان با تفکیک میان «فروض»، «قضاوت» و «توصیه ارزشی» توضیح داد.
One of the important issues in the evaluation of Islamic economics is the mechanism of incorporating values in the theories of Islamic economics. This analytical study can help Islamic economics researchers to incorporate values into their theories. The findings show that values incorporate the theories of Islamic economics in the form of epistemological and moral judgment values (ideal, behavioral, structural and policy-making judgment values). Epistemological value judgment indicates the value orientation of Islamic economics researcher in producing knowledge of Islamic economics. The most important part of the moral value judgment in Islamic economics is determining and defining the goals of the Islamic economic system, ranking the goals, and formulating economic indicators. The behavioral value judgment also indicates the standards of desirable economic behavior. The structural value judgment also suggests recommending desirable institutional structures in areas such as property rights and government intervention. Finally, the policy value-arbitration including the policies and measures to improve the performance of the economic system within the framework of the institutional structure and behavioral standards are assumed. Although moral values are assumed in theory; but then they will be judged upon value and will be the basis of value advice of economists. Therefore, the cycle of values in Islamic economic theories can be explained by distinguishing between assumptions, judgments and value advice.