خلاصة:
تواناییها و مهارتهای گفتاری بخش با ارزشی از کارکرد شناختی و رفتاری کودکان است. افزایش این تواناییها و مهارتها عامل تعیینکنندهای در تحول روانی-اجتماعی و آیندۀ اجتماعی آنها است. تاکنون قصهگویی همچون یکی از مداخلات کارآمد در افزایش مهارتهای مختلف کودکان گزارششده است. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر قصهگویی مربیان و والدین بر هوش کلامی، ادبیات لغوی کودکان انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی بود و با اجرای پیشآزمون و پسآزمون برای یک گروه آزمایشی و یک گروه کنترل انجام گرفت. جامعۀ هدف این پژوهش کودکان مهدکودکی اصفهان در سال 1398 بود. نمونه شرکت کننده 30 نفر بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از همتاسازی در دو گروه 15 نفری آزمایشی و کنترل جایگزین شدند ابزار گردآوری دادههای این پژوهش زیرمقـــیاس کلامی از سنجه هوش پیشدبسـتانی وکسلر- ویرایش چهارم (WPPSI-R by Wechsler,2012) بود. اعضای گروه آزمایش طی چهار هفته در هشت جلسۀ 45 دقیقهای قصهگویی مربیان و والدین شرکت کردند و اعضای گروه کنترل در این مدت مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با بهکارگیری نرمافزار spss و روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی دربرگیرنده تحلیل کوواریانس، آزمون لامبدای ویلکز و آزمون ام باکس تحلیل شد. یافتهها نشانگر اثربخشی قصهگویی مربیان و والدین بر هوش کلامی و ادبیات لغوی کودکان بود. با توجه به یافتههای این پژوهش مداخله روانشناختی قصهگویی مربیان و والدین میتواند بهعنوان روشی کارآمد جهت افزایش جذابیتهای آموزشی و بهبود روند تحول شناختی و رفتاری کودکان مهدکودکی بهکاربرده شود.
Verbal abilities and skills are an important part of children's cognitive functioning. Increasing these abilities and skills is a determining factor in their psychosocial development and social future. So far, storytelling reported as one of the effective interventions to increase the various skills among children. Therefore, the present study aimed to investigate the effectiveness of psychological intervention of storytelling by educators and parents on verbal intelligence and vocabulary among preschool children of Isfahan Tohid kindergarten. The research method was experimental and performed with pre-test and post-test to one experimental group and one control. The target population of this study was preschool children of Tohid kindergartens in Isfahan during 2019-2020. The sample consisted of 30 children who were selected by convenient sampling method and after matching replaced in two 15 members experimental and control groups. The data of this study were the verbal subscale of Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence-Fourth Edition (WPPSI-R by Wechsler, 2012). Experimental group members participated in eight 45-minute storytelling by educators and parents and parents over four weeks, and the members of the control group did not receive any intervention during this period. Data were analyzed using SPSS software, and by descriptive and inferential statistics including analysis of covariance, Wilks Lambda test, and Box's M Test. Findings showed the effect of the intervention of storytelling by educators and parents was significantly effective on verbal intelligence and vocabulary. According to the findings of this study, the psychological intervention of storytelling by educators and parents can be used as an effective way to increase educational attraction, and improve the process of cognitive development of kindergarten children.
ملخص الجهاز:
نمونه شرکت کننده ٣٠ نفر بودند که با روش نمونه گيري در دسترس انتخاب و پس از همتاسازي در دو گروه ١٥ نفري آزمايشي و کنترل جايگزين شدند ابزار گردآوري داده هاي اين پژوهش زيرمقـــياس کلامي از سنجه هوش پيش دبسـتاني وکسلر- ويرايش چهارم (٢٠١٢,WPPSI-R by Wechsler) بود.
با توجه به يافته هاي اين پژوهش مداخله روان شناختي قصه گويي مربيان و والدين ميتواند به عنوان روشي کارآمد جهت افزايش جذابيت هاي آموزشي و بهبود روند تحول شناختي و رفتاري کودکان مهدکودکي به کاربرده شود.
کليد واژه ها: قصه گويي، مربيان و والدين ، توانايي کلامي، رفتار و ادبيات لغوي، مهدکودک / Tahmasebi 59 Family Pathology, Counseling & Enrichment مقدمه قصه ، زباني مشترک براي بيان مفاهيم و معاني است و انتقال آموزه ها، تواناييها و مهارت ها در ميان نسل ها را آسان ميکند (٢٠٢٠ ,Estaji &Miri, Sharifi, ).
پژوهش هاي قبلي اثربخشي مداخله روان شناختي قصه گويي مربيان و والدين بر تواناييهاي مختلف کودکان شامل هوش کلامي و ادبيات لغوي را کمابيش تائيد کرده اند؛ قصه گويي موجب بهبود مهارت هاي زباني و ارتباطي همچون دقت شنيداري، افزايش درک معاني واژه ها، توانايي گوش دادن و صحبت کردن ميشود که درنتيجه مهارت هاي اجتماعي نيز به صورت مثبت تحت تأثير قرار ميگيرد ( & ,Asghari, Akhavan ٢٠١٨ ,Ghasemi Jobaneh).
آزمون اثرات درون آزمودني ها براي متغيرهاي وابسته (به تصویر صفحه مراجعه شود) / Tahmasebi 67 Family Pathology, Counseling & Enrichment بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير قصه گويي مربيان و والدين بر هوش کلامي ، ادبيات لغوي کودکان انجام گرفت .