خلاصة:
چکیده
مقدمه: مطالعات روانشناسی شناختی در سالهای اخیر به معرفی دو نوع عزتنفس آشکار و ناآشکار منجر شده است. مطالعات متعددی نشان دادهاند که عزتنفس ناآشکار را میتوان در عرض چند دقیقه شرطی کرد. روش: در این پژوهش تعدادی محرک مثبت و منفی به روش زیرآستانهای با مفهوم خویشتن افراد همایند شدند تا تأثیر این همایندیها بر عزتنفس ناآشکار آنها بررسی شود. پژوهش حاضر یک تحقیق تجربی بود که از طرح آزمایشی پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد و برای دستکاری عزتنفس ناآشکار‏‏، مطابق الگوی برگرفتهشده از مطالعات پیشین ازجمله گرینبرگ و همکاران (2008) و باکوس و همکاران (2004)، استفاده از نرمافزار رایانهای (ISEM) بر روی 90 نفر (45 مرد و 45 زن) بهصورت انفرادی در دو گروه آزمایش دستکاری مثبت و دستکاری منفی و گروه کنترل اجرا شد. یافتهها: نتایج حاصل از ارائۀ محرکهای زیرآستانهای نشان داد میانگین، میانه عزتنفس ناآشکار در مداخلههای مثبت افزایش و در مداخلههای منفی کاهش یافت. تحلیل کوواریانس دادهها نشان داد دستکاری مثبت عزتنفس ناآشکار باعث افزایش معنادار عزتنفس ناآشکار شد و از طرف دیگر دستکاری منفی عزتنفس ناآشکار باعث کاهش عزتنفس ناآشکار شد. نتیجهگیری: بهطورکلی نتایج تحقیق حاضر نشان داد که گرچه احساسات مربوط به عزتنفس میتواند از تجارب دوران کودکی ناشی شود، بعدها میتواند از طریق بهکارگیری اصول یادگیری اولیه شرطیسازی کلاسیک افزایش و یا کاهش یابد.
Abstract Introduction: Studies of cognitive psychology in recent years has led to introduce of two types of explicit and implicit self-esteem. Several studies have shown that self-esteem could conditioned in a few minutes. Method: In this study, the positive and negative subliminal stimuli paired with the sense of self of subjects to evaluation of this effect to their implicit self-esteem. This study was a pretest-posttest experimental design was used to control and manipulate implicit self-esteem, according to pattern of previous studies, including Greenberg (2008) and Backus (2004), using software (ISEM) on 90 patients (45 males and 45 females) were run in the two groups of negative and positive manipulation individually. Results: The results of the present subliminal stimuli showed that mean and median of implicit self-esteem increased in the positive and decreased in the negative intervention. Analysis of covariance showed that positive manipulation of implicit self-esteem, significantly increased and negative manipulation of implicit self-esteem, decreased the level of implicit self-esteem. Conclusion: In general, the research showed that although feelings of self-esteem can be caused by childhood experiences, then can increase or decrease with use of the basic principles of classical conditioning.