خلاصة:
مقدمه: خشم یکی از معضلات جامعه محسوب میشود و در بسیاری از موارد به رفتارهایی منجر میشود که خسارت فراوانی به اقتصاد کشورها تحمیل میکند. هدف مطالعه حاضر بررسی خشم حالت معلمان مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه است.
روش: مطالعه حاضر از نوع توصیفی میباشد. جامعه آماری مطالعه معلمانی هستند که در پایههای مختلف تدریس میکنند و حجم نمونه نیز 285 نفر میباشد. دادهها با استفاده از پرسشنامه خشم صفت- حالت اسپیلبرگر2 و با روش نمونهگیری تصادفی جمعآوری شد و با استفاده از نرم افزارSPSS-18 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که خشم حالت معلمان مدارس پسرانه با میانگین 64/1±35/6 بالاتر از میانگین مدارس دخترانه میباشد. بالاترین خرده مقیاس خشم حالت متعلق به احساس خشم معلمان مدارس پسرانه با میانگین 22/3±59/8 میباشد. همچنین بالاترین خشم حالت در مدارس پسرانه و دخترانه به ترتیب متعلق به پایه ششم و دوم میباشد.
نتیجهگیری: با توجه به بالا بودن خشم حالت و ارتباط تنگاتنگ آن با بروز خشم، نیاز است که آموزش و پرورش با برنامهریزی و آموزش کارکنان خود در زمینه کنترل خشم، گامی در جهت سلامت روان معلمان بردارد.
Introduction:: Anger is one of the country's problems and in many cases leads to behavior that imposes enormous damage to the economy. The aim current study is to measure the state anger of the primary school teachers in Kermanshah.
Method: The study was descriptive. The population of the study teachers that teaching at a different base and sample size of 285 people.The data Using the state- trait anger2 questionnaires and by random sampling were collected and Using the software SPSS-18 were analyzed.
Results: The results showed that male school teachers rage with an average of 6.35±1.64 are higher girl school teachers rage. The highest state of anger subscale is boys school teachers with an average of 8.59 ± 3.22. Also highest state anger in schools for boys and girls belong to in the sixth and two grade, respectively.
Conclusion: Due to the high state of anger and its close relationship with anger, require that education with planning and training of his staff in the field of anger management, take a step towards mental health of teachers.