خلاصة:
مقدمه: اختلال احتکار یک وضعیت روانشناختی پیچیده و به درستی درک نشده است که میلیونها نفر را در دنیا تحت تأثیر قرار میدهد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین اجتناب تجربی و صفات طیف اوتیسم با رفتارهای احتکاری با نقش میانجی شناختارهای احتکاری انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد شهر بیرجند در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ تشکیل داد. نمونه این پژوهش ۳۶۹ نفر بود که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه رفتار احتکاری تجدیدنظر شده، پرسشنامه شناختارهای احتکاری، پرسشنامه اجتناب تجربی و چکلیست طیف اوتیسم پاسخ دادند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که اجتناب تجربی بهطور مثبت و معنیدار با جنبههای احتکار رابطه دارد، درحالیکه صفات طیف اوتیسم با جنبههای شناختی و رفتاری احتکار رابطهای نداشت. یافتههای مربوط به بررسی نقش میانجی نشان داد که در مدل پیشنهادی فقط متغیر اجتناب تجربی نقش میانجی دارد.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش از مدلهای شناختی – رفتاری احتکار حمایت کرد و پیشنهاد داد که اجتناب تجربی و شناختارهای احتکاری نقش مهمی را در رشد و حفظ مشکلات مربوط به احتکار بازی میکند.
Introduction: Hoarding disorder is a complex and not well-understood psychological state that affects millions of people worldwide.
Aim: The purpose of this study was to examining the relationship between experimental avoidance and autism spectrum traits and hoarding behaviors with the mediating role of hoarding cognitions.
Method: The present study was descriptive of correlational type and the statistical society of this study was all students of Birjand Azad University in the academic year of 2016-17. The sample consisted of 369 people who were selected by random cluster sampling and completed the Saving Inventory-Revised, hoarding cognitions questionnaire, experiential avoidance questionnaire and autism spectrum quotient.
Results: The findings of the study showed that experiential avoidance has a positive and significant relationship with aspects of hoarding, while the autism spectrum traits have no relationship with the cognitive and behavioral aspects of hoarding. In addition, a finding on mediating role showed that in the proposed model, only the experiential avoidance has a mediator role.
Conclusion: The findings of the study supported hoarding cognitive- behavioral models and suggested that experiential avoidance and hoarding cognitions play important roles in the growth and maintenance of the problems associated with hoarding.