خلاصة:
مقدمه: هوش موفق و همدلی، از مؤلفههای مهم تربیت کودک هستند که میتوانند به رشد اجتماعی کودکان کمک کنند. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه هوش موفق و همدلی با رشد اجتماعی کودکان پیشدبستانی انجام شد. روش: روش پژوهش در ایم مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود.روش پژوهش: جامعهآماری پژوهش شامل کودکان پیشدبستانی شهر تهران سال 1398 بود که تعداد 370 کودک به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از مقیاس رشد اجتماعی واینلند (1953)، پرسشنامه همدلی بریانت و پرسشنامه هوش موفق استفاده شد، به منظور تجزیه و تحلیل دادهها به کار گرفته شد. یافتهها: همدلی تأثیر مستقیمی بر رشد اجتماعی داشت (26/0=β؛ 001/0>P) و هوش موفق تأثیر غیرمستقیم بر رشد اجتماعی کودکان داشت (13/0=β؛ 02/0>P) ،دادهها با آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها:نتایج تحلیل نشان داد که بین هوش موفق و رشد اجتماعی دانشآموزان، همبستگی مستقیم معنیدار وجود داشت همچنین بین همدلی و رشد اجتماعی، همبستگی معنی دار نبود. در نهایت نتایج تحلیل رگرسیون به منظور تبیین سهم هر یک از متغیرهای هوش موفق، همدلی به تفکیک در پیشبینی رشد اجتماعی نشان داد که از بین دو متغیر مورد مطالعه، متغیر هوش موفق بیشترین سهم را در تبیین رشد اجتماعی دانشآموزان داشت.نتیجهگیری: متغیرهای همدلی و هوش موفق با رشد اجتماعی کودکان پیشدبستانی رابطه مثبتی با هم دارند.
Introduction: Successful intelligence and empathy are important components of child rearing that can help children's social development. The aim of this study was to investigate the relationship between successful intelligence and empathy with social development of preschool children.Methods: The design of the present study was descriptive-correlational. The statistical population of the study included preschool children in Tehran in 1398 that 370 children were selected by multi-stage cluster sampling. In order to collect data, the Vineland Social Growth Scale (1953), the Bryant Empathy Questionnaire and the Successful Intelligence Questionnaire, which have acceptable validity and reliability, were used. Structural equation modeling was used to analyze the data. Findings: The empathy had a direct impact on social development (Β =0.26; PResults: The results of the analysis showed that there was a significant direct correlation between successful intelligence and students' social development and also a significant correlation between empathy and social development. Finally, the results of regression analysis to explain the contribution of each of the variables of successful intelligence, empathy separately in predicting social growth showed that among the two variables studied, the variable of successful intelligence had the largest share in explaining the social development of students.Conclusion: Successful empathy and intelligence variables have a positive relationship with social development of preschool children.