خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی بهزیستی روانی براساس توانمندی ایگو و علاقه اجتماعی دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه آزاد واحد رودهن در سال تحصیلی 98-1397 بود. حجم نمونه براساس فرمول تاپاچنیک و فیدل، 150 نفر برآورد و به روش تصادفی چندمرحلهای برگزیده شدند. افراد نمونه، سه پرسشنامه علاقهاجتماعی کراندال، سبک هویت (G6-ISI) و سازگاری اجتماعی بل را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها: یافتهها حاکی از این بود که از بین دو متغیر پیش بین توانمندی ایگو و علاقه اجتماعی، تنها متغیر توانمندی ایگو با متغیر بهزیستی روانی همبستگی مثبت و معنادار دارد. نتیجهگیری: بنابراین وجود ایگوی توانمند میتواند در برخورداری از بهزیستی روانی دانشجویان موثر باشد
Aim: The present study aimed to predict psychological
wellbeing based on ego strength and social interest of students
at the Islamic Azad University of Roudehen. Method: The
research method was descriptive-correlation and the statistical
population included all students of Islamic Azad University,
Roudehen branch during the academic year 2018-2019.
According to Tabachnick and Fidell Formula, 200 students
were selected by multistage random sampling method.
Participants were asked to complete three inventories
including, Riff psychological well-being, Ego Strength (PIES)
and the social interest scale (Crandall), Multiple regression
analysis was used to analyze the data. Results: Findings
showed that among two variables predicting ego strength and
social interest, only ego strength variable has a significantly
positive correlation with psychological well-being variable.
Conclusion: Therefore, the existence of a Strong ego can be
effective in students' psychological well-being.