خلاصة:
هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر ابعاد هوش فرهنگی شامل فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری بر اثربخشی جذب گردشگر در جزیره قشم میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گرداوری دادهها تحقیقی توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری کلیه مدیران و کارشناسان بخشهای تابعه حوزه گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم به تعداد 89 نفر میباشد که بر اساس جدول مورگان و بهصورت تصادفی 73 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. متغیرهای مستقل این تحقیق ابعاد هوش فرهنگی و متغیر وابسته اثربخشی جذب گردشگر میباشد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد هوش فرهنگی (ارلی و همکاران،2004، ایمای و گلفند،2010) و پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی استفاده شده است.. برای تحلیل دادهها ابتدا از تحلیلهای مقدماتی رگرسیون جهت استفاده از این روش آماری و پس تأیید استفاده از روش رگرسیون از رگرسیون چند متغیره جهت تحلیل فرضیات تحقیق استفاده شده است. یافتههای حاصل از تحقیق نشان داد که تمامی ابعاد هوش فرهنگی بر اثربخشی جذب گردشگر در جزیره قشم تأثیر معناداری دارند. و بیشترین تأثیر را بعد رفتاری هوش فرهنگی با میزان ضریب بتا 615. را داشته است.
The aim of the present study was to investigate the effect of different aspect of cultural intelligence, including metacognition, cognition, motivation and behavior effectiveness on tourist attraction in Qeshm Free Zone. The Population was a group of 89 managers and experts from Qeshm Free Zone Organization that 73 of them were randomly selected as the sample of this study. The Independent variables were different aspect of cultural intelligence and the dependent variable was effectiveness tourist attraction. For the purpose of data collection standard questionnaires (Early et al., 2004, Imai and Glfnd, 2010) and a researcher-made questionnaire were distributed. To analyze data firstly a simple regression and then a multi-variable regression were used. The findings showed that that all different aspect of cultural intelligence have a significant effect on tourist attraction in Qeshm Free Zone .and the most effective aspect is the behavioral aspect of cultural intelligence with a regression of 615%.