خلاصة:
شهر اسلامی دارای گنجینه عظیمی از معانی عمیق عرفانی و حکمت الهی است زیرا این شهر ریشه در بنیانهای ژرف تفکر معنوی و الهی دارد و صورت آن حقیقتی است که خود ماوراء عالم صور است؛ از آنجا که دین نمیتواند ظهور و تجلی کند مگر توسط اشکال و صور؛ به این ترتیب، فضای متذکر در تمدن اسلامی، بیشتر یک معنا و فضیلت درونی است؛"محیط" معانی و مفاهیمی را به ذهن انسان القا نموده و در نتیجه ارزشهایی را نیز به او متذکر و یادآور میشود.در این تحقیق، عوامل تجلّی ذکر در فضای شهری جهت ایجاد فضای متذکّر بر پایه نگرش اسلامی-ایرانی تبیین شده است. با رویکرد اکتشافی-تفسیری مفاهیم ایجاد کننده ذکر با بهرهبردن از تفاسیر معتبر در این زمینه، از جستجوی ادبیات علمی و دینی استخراج شد. سپس با روش مصاحبه نیمه ساختار یافته با نخبگان این مضمون کدگذاری مفاهیم مستخرج انجامشده و مورد تحلیل واقع گردیده است. نتایج بهدستآمده، مفاهیم مرتبط "ذکر و موضوع" و همچنین "ذکر و مخاطب" و ارتباط بین آنها را نشان میدهد. مدل نهایی نشان میدهد از مجموعه مفاهیم بهدستآمده، کاربرد موارد "معنویتگرایی و ایجاد تفکر" در اولویت بوده و تداوم کاربرد آنها در طراحی فضاها ضرورت دارد و با در نظر گرفتن این نکته و موقعیتسنجی و مکانسنجی مناسب بر حسب زمان و مکان، فضای متذکّر تجلّی مییابد.
The Islamic city has a treasure trove of deep mystical meanings and divine wisdom because this city is rooted in the profound foundations of spiritual and divine thinking, and the face of it is a fact that is beyond the universe of the modes; since religion can not emerge and manifest except by forms and Thus, the mentioned space in Islamic civilization is more of an internal meaning and virtue; the "environment" implies meanings and concepts to the human mind, and as a result, it reminds and values its values. In this research, factors The manifestation of mentioning in the urban space has been explained to create the mentioned space based on the Islamic-Iranian attitude. With the exploratory approach to the concepts of creating the mention, using the authoritative interpretations in this field, the search for scientific and religious literature was extracted. Then, with the semi-structured interview with the elite of this theme, the coding of the extracted concepts has been done and analyzed. The results show the relevant concepts of "mention and subject" as well as "mention and audience" and their relationship. The final model shows that the concept of "spirituality and thinking" is a priority and the continuation of their application in the design of spaces is necessary. Considering this point, the proper positioning and measurement, in terms of time and space, the space of manifestation Finds.