خلاصة:
En passant du structuralisme de Saussure et du discours narratif proposé par Greimas, la sémiotique en tant que science de l'étude du signe s’approche du domaine phénoménologique. La sémiotique phénoménologique vise plutôt à mettre en relief l’interaction entre l’homme et le signe. En tant que l'un des domaines des études sémiotiques,, la sémiotique de l'espace se veut une approche à étudier le processus de la construction du sens dans/de l'espace. Vu l'importance de la notion de l'espace chez Jean Echenoz, écrivain français du XXème siècle, cette étude se propose d'étudier la sémiotique de l’espace dans L’Occupation des sols, l'œuvre éminente de cet écrivain, selon l'approche proposée par Mannar Hammad, architecte et sémioticien de l'espace. Les questions principales qui se posent sont donc comment se forme le processus de la configuration du sens de l’espace dans cette œuvre et par quels moyens le concept de l’espace s’est présenté comme sémiose dynamique et non statique dans cette œuvre.
باگذر از ساختارگرایی سوسوری و گفتمان روایی گرمس، نشانه-معناشناسی به عنوان علم مطالعهی نشانه به حوزهی پدیدارشناختی نزدیک میشود. نشانه-معناشناسی پدیدارشناختی به بررسی رابطهی متقابل انسان و نشانه اهمیت میدهد. پایان جنگ جهانی دوم با گسترش گرایشات مدرنیستی مصادف شده است، در نتیجه بسیاری از مفاهیم، مانند مکان، بسیار تغییر یافته-اند. بهدنبال همین تحولات، دریافتن دلالتهای مکان در متون ادبی، فهم معنای انها را اسان میکند. رویکردهای نشانه-معناشناسی منار حمد و اریک لاندوفسکی در حیطهی مطالعهی مکان در اثار ادبی از دیدگاه نشانه-معناشناختی پیشرو بودهاند. از دیدگاه حمد، مکان بر اساس کاری که در ان انجام میشود، تعریف میگردد. او مکان را برای خود و برای چیزی غیر از خود در نظر میگیرد. ما در این تحقیق، به کمک رویکرد نشانه-معناشناسی منار حمد، معنای مکان را در اثر اشغال اراضی از ژان اشنوز بررسی میکنیم و برانیم تا به این سوال اساسی پاسخ دهیم که مضمون مکان به چه شکلی در روایت این اثر معناساز شدهاست و از چه طریقی مفهوم مکان به مثابه یک نشانه سیال در اثر ظاهر میگردد.