خلاصة:
پاندمی کرونا با ناشناخته بودن خود علاوه بر آسیب به حوزه سلامت، جهان را با چالش در تمام حوزههای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مواجه ساخت. این ویروس چالشهایی را بهمنظور رویارویی با آن برای مدیران حوزه آب ایجاد و مدیریت بحران را با مشکلاتی روبهرو کرده است. هدف این مطالعه تبیین تجارب مدیریت بحران در شرکت آب و فاضلاب استان قم در مقابله با کرونا است. این مقاله با مراجعه به منابع مکتوب اعم از کتاب، مقالهها و اقدامات انجام شده و با بهرهگیری شیوه اسنادی تهیه شده است. شرکت آب و فاضلاب استان قم بهمنظور مواجهه با بحران کرونا اقدامات موثری بر مبنای گامهای مدیریت بحران در چهار گام اصلی 1. پیشگیری 2. آمادگی 3. مقابله و 4. بازسازی نموده است. نتایج بیانگر آن است که کنترل الگوی سلامت اضطراری انجام شده و بهمنظور بازسازی توان فنی از جمله به روزرسانی سامانههای کنترل هوشمند شبکه آبرسانی و رونمایی از نرمافزار ارتباط با مشتریان صورت گرفته است. این شرکت اکنون توانسته شرکتی چابکتر شده و از دریچه گذر مدیریت بحران، علاوه بر عبور همراه با سلامت، تجاربی را نیز کسب کند.
ملخص الجهاز:
مديريت بحران دارای چهار رکن اساسي است که شرکت آب و فاضلاب استان قم بهمنظور مقابله با کرونا، گامهای زیر را مورد اجرا قرار داده است: گام اول: پیشگیری مجموعه اقداماتی است که با هدف وقوع حوادث و یا کاهش آثار زیانبار آن، سطح خطرپذیری جامعه را ارزیابی نموده و با مطالعات و اقدامات لازم سطح آن را تا حد قابل قبول کاهش دهد.
در شرکت آب و فاضلاب استان قم در گام سوم مدیریت بحران به منظور مقابله با بحران کرونا اقدامات موثری برای کنترل آلودگیهای آب از طریق تنظیم میزان گندزدایی کلر و همچنین افزایش تعداد آزمونهای کار باقی مانده در سطح شبکه جهت اطمینان از وجود آب سالم انجام شد.
در مجموع اقدامات پس از وقوع بحران شرکت آبفای قم به شرح زیر میباشد : 1) بهروزرسانی سامانههای تله متری و پایش شبکههای آبرسانی 2) ارائه تمام خدمات آبفا 24 ساعته و بهصورت غیرحضوری 3) رونمایی از نرمافزار ارتباط با مشتریان 4) فراخوان پژوهشها و پایاننامههای تحصیلات تکمیلی 5) بهرهبرداری از شبکه فاضلاب بیمارستان فرقانی با حضور استاندار 6) همچنین اعتبارات ابلاغی و تخصیصیافته در مبارزه با کرونا در جدول شماره 1 ارائه شده است : {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 1: اعتبارات ابلاغی و تخصیصیافته در مقابله با بیماری کرونا از آنجا که بحران حاصل ازشیوع کرونا، فرصت جدیدی در نظم نوین مدیریتی برای سازمانها ایجاد نمود تا بتوانند خود را در دوران شیوع، گذار و پساگرمای شیوع آن بحران، چابک کرده و از دریچه گذر مدیریت آن، علاوه بر عبور همراه با سلامت، منافعی را نیز کسب کنند (طهوریان و همکاران، 1399) در شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز با پیادهسازی مدیریت بحران دستاوردهایی همراه داشته است.
در گام سوم مدیریت بحران، بهمنظور مقابله با بحران کرونا اقدامات موثری برای کنترل آلودگیهای آب از طریق تنظیم میزان گندزدایی و کلرزنی و همچنین افزایش تعداد آزمونهای کلر باقیمانده در سطح شبکه و مخازن جهت اطمینان از وجود آب سالم انجام شد.