خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش درمان راهحل محور به شیوۀ آنلاین بر هیجانهای تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر دورهی متوسطه دوّم شهر تهران در سالتحصیلی 1400-1399 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 40 دانشآموز با پیشرفت تحصیلی پایین انتخاب شده و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش (20 نفر) و در انتظار درمان (20 نفر) جایگزین شدند و به پرسشنامهی هیجان تحصیلی (AEQ) پکران و همکاران (2005) و سرزندگی تحصیلی (AVC) دهقانیزاده و حسینچاری (1391) پاسخ دادند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 10 جلسه برنامهی درمانی راهحل محور گرانت (2011) را دریافت نمودند. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که فرضیه‏ی پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش درمان راهحل محور بر هیجانهای تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین، مورد تائید قرارگرفته است (05/0>P) و دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین گروه در انتظار درمان در پسآزمون، بهطور معناداری، هیجانهای مثبت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی بیشتر و هیجانهای منفی تحصیلی کمتری داشتند (05/0>P). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش درمان راهحل محور در افزایش هیجانهای تحصیلی مثبت و سرزندگی تحصیلی و کاهش هیجانهای تحصیلی منفی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین اثربخش است.
The aim of this study was to determine the effectiveness of solution-oriented treatment education on academic excitement and academic vitality of students with low academic achievement. The research method was experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the study consisted of all female high school students in Tehran in the academic year 2020-2021, from which 40 students with low academic achievement were selected using cluster random sampling method and randomly in the experimental group (20 people) and Controls (20 people) were replaced and answered the questionnaire of educational excitement of Pekran et al. (2005) and the academic vitality of Dehghani-Zadeh and Hossein-Chari (2012). Participants in the experimental group received 10 sessions of the Grant-Based Solution Therapy Program (2011). Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Findings showed that the research hypothesis on the effectiveness of solution-based therapy training on academic excitement and academic vitality of students with low academic achievement has been confirmed and students with low academic achievement in the experimental group compared to students with low academic achievement. The control group had significantly more positive academic emotions and academic vitality and less negative academic emotions in the post-test(P
ملخص الجهاز:
اثربخشي آموزش درمان راه حل محور به شيؤە آنلاين بر هيجان هاي تحصيلي و سرزندگي تحصيلي دانش آموزان با پيشرفت تحصيلي پايين The Effectiveness of Solution-Based Therapy Training on Academic Excitement and Academic Vitality of Students with Low Academic Achievement مژگان پوردل (نويسنده مسئول ) Mozhgan Pourdel * M.
چکيده Abstract The aim of this study was to determine the پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي آموزش درمان راه حل محور به effectiveness of solution-oriented treatment education شيوة آنلاين بر هيجان هاي تحصيلي و سرزندگي تحصيلي دانش آموزان با on academic excitement and academic vitality of students with low academic achievement.
يافته ها نشان داد که فرضيه ي پژوهش that the research hypothesis on the effectiveness of solution-based therapy training on academic مبني بر اثربخشي آموزش درمان راه حل محور بر هيجان هاي تحصيلي و excitement and academic vitality of students with low سرزندگي تحصيلي دانش آموزان با پيشرفت تحصيلي پايين ، مورد تائيد academic achievement has been confirmed and students with low academic achievement in the قرارگرفته است (٠٠٥>P) و دانش آموزان با پيشرفت تحصيلي پايين گروه experimental group compared to students with low آزمايش نسبت به دانش آموزان با پيشرفت تحصيلي پايين گروه در انتظار academic achievement.
بنابراين ، ميتوان نتيجه گرفت که آموزش درمان راه حل محور concluded that solution-oriented treatment education is effective in increasing positive academic excitement در افزايش هيجان هاي تحصيلي مثبت و سرزندگي تحصيلي و کاهش and academic vitality and reducing the negative هيجان هاي تحصيلي منفي دانش آموزان با پيشرفت تحصيلي پايين academic excitement of students with low academic اثربخش است .