خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی شفقت به خود در رابطه بین سبکهای هویت و رفتارهای خودآسیبرسان نوجوانان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای بنیادی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه پژوهش را تمامی نوجوانان 16-14 سال که در سال تحصیلی 1400-99 در مدارس دولتی دوره اول متوسطه شهر کرج مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند که از میان آنها 247 نوجوان با استفاده از پرسشنامه سبکهای هویت (ISI) (برزونسکی، 1989)، مقیاس شفقت به خود (SCS) (نف، 2003)، و رفتار خودآسیبرسان (ISAS) (کلونسکی و گلن، 2009) به صورت اینترنتی و از طریق شبکههای مجازی مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش تحلیل این پژوهش، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی همزمان به روش بارون و کنی (1986) بود و از نرمافزار آماری 25-SPSS بعنوان ابزار تحلیل استفاده شد. یافتهها نشان داد بین هویت هنجاری و اطلاعاتی با رفتارهای خودآسیبرسان رابطه منفی معنادار و با شفقت به خود رابطه مثبت معنادار وجود دارد (01/0P). بین سبک هویت سردرگم با شفقت به خود و رفتارهای خودآسیبرسان رابطه منفی معنادار (01/0P)، و بین شفقت به خود و رفتار خودآسیبرسان در نوجوانان رابطه منفی معناداری وجود دارد (01/0P)، و شفقت به خود در رابطه بین سبکهای هویت (سردرگم، هنجاری، و هویت اطلاعاتی) با رفتارهای خود-آسیبرسان نقش میانجی دارد. با توجه به یافتههای به دست آمده در این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که سبکهای هویت و شفقت به خود به عنوان یکی از عوامل افزایش دهنده سلامت روان سبب کاهش رفتارهای خود-آسیبرسان در نوجوانان میشوند. بنابراین هدف قرار دادن متغیرهای مهمی همچون سبکهای هویت و شفقت به خود در پیشگیری و کاهش رفتارهای خودآسیبرسان نوجوانان، میتواند مفید واقع شود.
The aim of the present study was to evaluate the mediating role of self-compassion in the relationship between identity styles and adolescent self-harming behaviors. The present study is considered as fundamental research in terms of aim and correlational in terms of research method. A total number of 247 adolescents aged 14-16 years old were selected among high school students in Karaj who were studying in public schools in the academic year of 2020-2021. They were evaluated using Identity Style Inventory (ISI) (Berzonsky, 1989), self-compassion scale (SCS) (Neff, 2003), and Inventory of Statements About Self-injury (ISAS) (Klonsky & Glenn, 2009) online and through virtual networks. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and simultaneous and hierarchical regression by Baron and Kenny (1986) and SPSS-25 software. Results revealed a negative relationship between normative identity, informational identity, with self-harming behaviors and a significant positive relationship between normative identity, informational identity, and self-compassion (P.
ملخص الجهاز:
نقش ميانجي شفقت به خود در رابطه بين سبکهاي هويت و رفتارهاي خودآسيب رسان نوجوانان The mediating role of the self-compassion in the relationship between identity styles and adolescents self-harming behaviors افسانه صفارپور Afsane Safarpour Ph. D Student, Department Of Counseling, Islamic Azad دانشجوي دکتري، گروه مشاوره ، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات ، University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.
چکيده Abstract The aim of the present study was to evaluate the هدف از پژوهش حاضر تعيين نقش ميانجي شفقت به خود در رابطه بين سبک هاي mediating role of self-compassion in the relationship هويت و رفتارهاي خودآسيب رسان نوجوانان بود.
They were evaluated using Identity Style Inventory (ISI) مقياس شفقت به خود (SCS) (نف ، ٢٠٠٣)، و رفتار خودآسيب رسان (ISAS) (Berzonsky, 1989), self-compassion scale (SCS) (Neff, (کلونسکيو گلن ، ٢٠٠٩) به صورت اينترنتي و از طريق شبکه هايمجازيمورد ارزيابي 2003), and Inventory of Statements About Self-injury (ISAS) (Klonsky & Glenn, 2009) online and through قرار گرفتند.
(شرط اول و دوم پيشنهادي بارون و کني) نقش واسطه گري شفقت به خود براي سبک هاي هويتي و رفتارهاي خودآسيب رسان به روش رگرسيون سلسله مراتبي همزمان ، در مرحله اول مقدار بتاي هويت هنجاري (٠٣١٤-=β) به (٠٠٠٠١=P)، هويت سردرگم (٠٣٣٢=β) به (٠٠٠٠١=P)، هويت اطلاعاتي (٠٣١٦=β) به (٠/٠٠٠١ = P) بر رفتارهاي خود آسيب محاسبه گرديد که ضرايب به دست آمده معنادار است نتايج مرحله اول تأييد ميکند که بين متغير مستقل و وابسته رابطه مستقيم معنادار وجود دارد (شرط سوم پيشنهادي بارون و کني) جدول ٢ .