خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر رفتارهای پرخاشگرانه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه بود. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه دوره ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 1398-1397 بود. نمونه پژوهش 30 نفر دانش آموز دارای اختلال یادگیری ویژه بودند که به صورت خوشه ای چند مرحله ای از میان دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه دوره ابتدایی شهر اهواز انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش(15نفر) و گروه کنترل(15نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. آموزش کنترل تکانه برای گروه آزمایش در 8 جلسه 45 دقیقه ای به مدت یک ماه ارائه گردید. برای ارزیابی رفتارهای پرخاشگرانه از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش کنترل تکانه رفتارهای پرخاشگرانه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه را به طور معنی داری کاهش می دهد. این یافته حاکی از آن است که آموزش کنترل تکانه می تواند به عنوان شیوه ای آموزشی در اصلاح فرایندهای روان شناختی و تحصیلی و مشکلات رفتاری کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه اثر بخش باشد.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of impulse control training on aggressive behaviors of students with specific learning disorder. The research method was semi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the study consisted of all students with specific learning disorder in the elementary schools of Ahwaz in the 2018-2019. The research sample included 30 students with specific learning disorder which were Multi-stage cluster selected from students with specific learning disorder from elementary schools in Ahwaz. They were randomly assigned to either experimental (15 students) or control (15 students) groups. The impulse control training was provided for the experimental group in 8 sessions of 45 minutes for one month. To assess aggressive behaviors, Bass and Perry's (1992) questionnaire on aggression was used. The results of Multivariable Analyze of Variance indicated that impulse control training significantly reduces the aggressive behaviors of students with specific learning disorder. This finding suggests that impulse control training can be effective as a learning method for improving the psychological and educational processes and behavioral problems of children with specific learning disorder.
ملخص الجهاز:
آموزش کنترل تکانه و اثربخشي آن بر رفتارهاي پرخاشگرانه دانش آموزان داراي اختلل يادگيري ويژه Impulse Control Training and its Effectiveness on Aggressive Behaviors of Students with Special Learning Disorders حسن گريباوي Hassan Geribavi Master of Psychology and Education of کارشناس ارشد روانشناسي و آموزش کودکان استثنايي، دانشگاه علامه Exceptional Children, Allameh Tabatabai طباطبائي ، تهران ، ايران .
چکيده Abstract The purpose of this study was to determine the هدف از پژوهش حاضر، تعيين اثربخشي آموزش کنترل تکانه بر رفتارهاي effectiveness of impulse control training on پرخاشگرانه دانش آموزان داراي اختلال يادگيري ويژه بود.
اين يافته حاکي از آن اســـت که آموزش کنترل تکانه مي تواند به training significantly reduces the aggressive عنوان شيوه اي آموزشي در اصلاح فرايندهاي روان شناختي و تحصيلي و behaviors of students with specific learning مشکلات رفتاري کودکان داراي اختلال يادگيري ويژه اثر بخش باشد.
در همين راستا، نريماني ، عباسي ، بگيان کوله مرز و رضايي فرد (١٣٩٤) در پژوهشي نشان دادند آموزش مهارت هاي کنترل تکانه و توجه به دانش آموزان مبتلا به اختلال رياضـــي باعث کاهش تکانشـــگري و حواس پرتي مي شـــود و مي توان از اين آموزش ها به عنوان روش هاي مداخله اي مناسب سود ج ست .
بر اين اساس و با توجه به پايين تر بودن ميانگين نمرات گروه آزمايش در پس آزمون ، مي توان نتيجه گرفت که آموزش کنترل تکانه موثر بوده و موجب کاهش رفتارهاي پرخاشگرانه دانش آموزان شده است .
يافته هاي اين پژوهش نشــان داد که آموزش کنترل تکانه موجب کاهش و بهبود رفتارهاي پرخاشــگرانه دانش آموزان داراي اختلال يادگيري ويژه مي شــود.