خلاصة:
تحقیق حاضر به دنبال تدوین مدل حمایت اجتماعی و سبکهای هویتی با نقش واسطهای خودپنداره در دانشآموزان شهر تهران در سال تحصیلی 1398 بوده است. این تحقیق بر اساس هدف از نوع کاربردی و از نظر ماهیت جزء تحقیقات توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوره اول و دوم شهر تهران تشکیل دادند که تعداد 310 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامههای سبک هویت برزونسکی، حمایت اجتماعی فیلیپس و خودپنداره کرمی بود. تجزیه و تحلیل دادههای از روش مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزارهای SPSS-22 و AMOS-24 انجام شد. نتایج نشان داد که حمایت اجتماعی با سبکهای هویت در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه رابطه معناداری ندارد. خودپنداره در دانشآموزان دختر با سبکهای هویت تعهد و اطلاعاتی به صورت مثبت و با سبک هویت سردرگم به صورت منفی رابطه دارد. در نهایت، مشخص شد که خودپنداره رابطه بین حمایت اجتماعی با سبکهای هویت اطلاعاتی و تعهد را به صورت مثبت و رابطه بین حمایت اجتماعی و سبک هویت اجتنابی را به صورت منفی و معنادار میانجیگری میکند، درحالی که نقش آن در رابطه میان حمایت اجتماعی با سبک هویت هنجاری تایید نشد. از نتایج تحقیق حاضر میتوان به منظور بالا بردن آگاهی خانوادهها و مشاوران آموزشی که در رابطه مستقیم با دانشآموزان قرار دارند، استفاده نمود.
The present study sought to develop a model of Social Support and Identity Styles with the mediating role of self-concept in Tehran high school students in 2019. This research was applied by purpose and in terms of nature, it was descriptive and correlational research. The statistical population of the study consisted of high school female students in the first and second grade of Tehran in which 310 participants were selected by cluster sampling method. Research tools were Berzonsky’s identity style, Philips’s social support, and Karami’s self-concept questionnaires. Data were analyzed with structural equation modeling by using PSS-22 and AMOS-24 software. The results showed that social support had not any significant relationship with identity styles in high school girl students. Self-concept in girl students is positively correlated with commitment and information identity styles and negatively with confused identity styles. Finally, it was found that self-concept positively mediates the relationship between social support with informational and commitment identity styles, and negatively mediates the relationship between social support and diffuse-avoidance identity style, whereas its role in the relationship between social support and normative identity style could not be verified. The results of the study can be used to raise the awareness of families and educational counselors who are in direct contact with students.
ملخص الجهاز:
تدوين مدل حمايت اجتماعي و سبک هاي هويتي با نقش واسطه اي خودپنداره در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه Developing a Model of Social Support and Identity Styles with the Mediating Role of Self-Concept in High School Girl Students نعيمه شباني شاد (نويسنده مسئول ) Naeimeh Shabanishad * M.
com سيد علي حسيني المدني Seyyed Ali Hosseini Almadani Assistant Professor, Islamic Azad University, استاديار، دانشگاه ازاد اسلامي واحد تهران شمال ، گروه روان شناسي North Tehran Branch سعيد متولي Saied Motevalli استاديار، دانشگاه سلطان ادريس ، تانجونگ معليم ، پراک، مالزي Assistant Professor, Sultan Adris University, Tanjung Malim, Perak, Malaysia چکيده Abstract The present study sought to develop a model of Social تحقيق حاضر به دنبال تدوين مدل حمايت اجتماعي و سبک هاي هويتي با نقش Support and Identity Styles with the mediating role of واسطه اي خودپنداره در دانش آموزان شهر تهران در سال تحصيلي ١٣٩٨ بوده self-concept in Tehran high school students in 2019.
The results showed that social support had not اجتماعي با سبک هاي هويت در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه رابطه معناداري any significant relationship with identity styles in high ندارد.
of the study can be used to raise the awareness of families and educational counselors who are in direct contact with واژه هاي کليدي: Keywords: Social support, identity styles, self-concept, حمايت اجتماعي، سبک هاي هويت ، خودپنداره ، دانش آموزان students.
در مدل ساختاري تحقيق چنان فرض شده بود که متغير مکنون حمايت اجتماعي هم به صورت مستقيم و هم با ميانجيگري خودپنداره با سبک هاي هويت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه رابطه دارد.