خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش شیوههای شناختی یادگیری، شیوههای حل مسئله و یادگیری خود راهبر در تفکر انتقادی دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 97-1396 بودند که بر اساس گزارش اداره آموزش و پرورش تعداد آنها 3224 نفر است که از این جامعه، تعداد 130 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003)، شیوه شناختی یادگیری کلب (1984)، شیوههای حل مسئله کاسیدی و لانگ (1996) و یادگیری خودراهبر فیشر و همکاران (2001) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین تفکر انتقادی با مشاهده تأملی، مفهومسازی انتزاعی و آزمایشگری فعال رابطه مثبت و معنادار و بین تجربه عینی با تفکر انتقادی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. از سویی تفکر انتقادی با درماندگی در حل مسئله، مهارگری در حل مسئله، و سبک اجتناب رابطه منفی و معنادار و با سبک خلاقیت، اعتماد در حل مسئله و سبک گرایش رابطه مثبت و معناداری دارد. در نهایت بین تفکر خودراهبری با تفکر انتقادی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که که یادگیری خودراهبردی، سبک خلاقیت و اعتماد در حل مسئله قادر به پیشبینی تفکر انتقادی دانشآموزان هستند. بنابراین توجه به یادگیری خودراهبری و شیوههای حل مسئله خلاقیت و اعتماد نقش مهمی در تفکر انتقادی دانشآموزان دارند.
The purpose of the present study was to the role of cognitive learning methods, problem solving methods and self-directed learning with critical thinking students. The research method was descriptive correlational. The statistical population of this study was male secondary school students in Tabriz, in the academic year of 2018-2019. According to the Education Office, there are 3224 people in this study, 130 of them were randomly selected by multistage sampling method were selected. In this way, firstly, two educational districts were randomly selected and two schools were selected from each of the four schools and each school was selected. Data were gathered using Rickets Critical Thinking Questionnaire (2003), Kolb Learning Cognitive Questionnaire (1984), Cassidy and Long Learning Problems (1996), and Self-directed Fischer and Collaborative Learning (2001). Pearson correlation coefficient and regression analysis were used to analyze the data. The results of this study showed that there is a positive and significant relationship between critical thinking and reflection observation, abstract conceptualization and active experimentation, and there is a negative and significant relationship between objective experience and critical thinking. On the other hand, critical thinking has a positive and significant relationship with helplessness in problem solving, inhibition in problem solving, and avoidance style. There is a negative and significant relationship with the style of creativity, trust in problem solving and tendency style. Therefore, attention to self-directed learning and methods of solving the problem of creativity and trust play an important role in critical thinking of students.
ملخص الجهاز:
نقش شيوه هاي شناختي يادگيري، شيوه هاي حل مسئله و يادگيري خودراهبر در تفکر انتقادي دانش آموزان The role of cognitive learning methods, problem solving methods and self-directed learning with critical thinking students questionnaire مهران سليماني Mehran Soleymani Ph. D.
چکيده Abstract The purpose of the present study was to the role of هدف پژوهش حاضر بررسي نقش شيوه هاي شناختي يادگيري، شيوه هاي cognitive learning methods, problem solving methods حل مسئله و يادگيري خود راهبر در تفکر انتقادي دانش آموزان بود.
Learning تفکر انتقادي، شيوه هاي شناختي يادگيري، شيوه هاي Keywords: Critical Thinking, Cognitive Learning Methods, Problem Solving Methods and Self-directed حل مسئله و يادگيري خودراهبر نوع مقاله :پژوهشي دريافت : ارديبهشت ٩٨ پذيرش : ارديبهشت ٩٩ ويرايش نهايي : تير ٩٩ مقدمه جهان امروز همواره در حال تغيير و تحول است .
همچنين سانگر و تکايا٥ (٢٠٠٦) در تحقيقي نشان دادند دانش آموزاني که به روش يادگيري مسئله محور آموزش ديده اند، به سطوح بالاتري از توانايي تعيين هدف ، ارزيابي وظيفه ، استفاده از راهبردهاي خود تنظيمي، تفکر خلاق ، خودتنظيمي فراشناختي و تنظيم تلاش دسترسي پيدا کرده و از مهارت هاي تفکر انتقادي بالايي برخوردارند.
بنابراين آگاهي از مهارت هاي يادگيري ميتواند براي توسعه خودکفايي در يادگيري کمک کند؛ لذا بر اين اساس هدف پژوهش حاضر نقش شيوه هاي شناختي يادگيري، شيوه هاي حل مسئله و يادگيري خود راهبر با تفکر انتقادي دانش آموزان است .
در نهايت يافته ديگر پژوهش نشان داد که يادگيري خودراهبردي، سبک خلاقيت و اعتماد در حل مسئله قادر به پيش بيني تفکر انتقادي دانش آموزان هستند.