خلاصة:
در این پژوهش بررسی دقیق ریسکهای موجود شناسایی شود. سپس با ارائه اقدامات کاهش دهنده سطح ریسک های ناشی از مسائل HSE را تا حد امکان کاهش داده و به سطح قابل قبولی از ریسک رساند. بدین منظور، تحقیق پیش روی با هدف ارزیابی ریسکهای ایمنی، بهداشت حرفهای و زیست محیطی پروژه تونلهای حفاری مترو به صورت موردی در شیراز با تکنیک FMEA به انجام رسیدجهت جمعآوری اطلاعات از روشهای مشاهده، تجربه، چک لیست، آئین نامه ها و استانداردهای مرتبط و سوابق حوادث ثبت شده استفاده گردید؛ قابلیت کشف خطرات، شدت، احتمال و پیامدهای مخاطرات با حضور کارشناسان با تجربه تعیین شد. طی مطالعه حاضر پروژه به 12 واحد کاری مختلف تفکیک شد. در مجموع 49 عنوان فعالیت مرتبط با این 12 واحد مشخص گردید و در نهایت 293 خطر مرتبط با این تعداد فعالیتها مورد شناسایی قرار گرفت. سطوح ریسک 26 مورد در سطح ریسک پایین، 202 مورد در سطح ریسک متوسط و 65 مورد در
سطح ریسک بالا قرار داشت. بعد از پیاده سازی اقدامات اصلاحی به جز 3 خطری که در سطح ریسک متوسط قرار گرفتند باقی به سطح ریسک پائین تقلیل یافتند. در این کار با بررسی وضعیت دستگاه حفاری
TBM و تاثیر حفاری مکانیزه بر تونل سازی همچنین با بررسی کلیه جزئیات مطالعات ارزیابی ریسک های
HSE پروژه سعی گردیده ابهامات و ریسکهای پیش روی پروژه مشخص گردد و اقدامات لازم برای کاهش آن و ایجاد شرایط ایمن برای اجرا اتخاذ گردد از این رو طرح مدیریت و ارزیابی ریسک FMEA برای حفاری مکانیزه در پروژه مترو طرح ریزی و در کلیه مراحل پروژه مشخص گردید و اقدامات لازم برای کاهش آن با دیدگاه تخصصی در هر حوزه بخصوص مطالعات ریسک های حفاری مکانیزه ارائه گردید.
ملخص الجهاز:
بدين منظور، تحقيق پيش روي با هدف ارزیابی ریسکهای ایمنی، بهداشت حرفهای و زیست محیطی پروژه تونلهای حفاری مترو به صورت موردی در شیراز با تکنیک FMEA به انجام رسيدجهت جمعآوری اطلاعات از روشهای مشاهده، تجربه، چک لیست، آئین نامهها و استانداردهای مرتبط و سوابق حوادث ثبت شده استفاده گردید؛ قابلیت کشف خطرات، شدت، احتمال و پیامدهای مخاطرات با حضور کارشناسان با تجربه تعیین شد.
مرحله (3): تجزیه و تحلیل ریسک اعضاء تیم FMEA بعد از شناسایی و ثبت تمامی خطرات مشاغل فعال طبق فرم JSA اقدام به تجزیه و تحلیل ریسک مطابق با کاربرگ ارزیابی ریسک تکنیک حالات شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن میکنند، که در واقع بخش کلیدی فرآیند ارزیابی و آنالیز خطرات ایمنی و بهداشتی است و به تیم اجازه میدهد که مهمترین ریسکهای موجود در سیستم را درک کنند تا در مرحله بعد اقدامات کنترلی برای انواع خطر را ارائه دهند.
4- تجزیه و تحلیل نتایج 4-1- ارزیابی ریسک های ایمنی و بهداشتی به روش FMEA جدول شماره (1) اطلاعات مربوط به فراوانی سطوح ریسک با توجه به عدد RPNبه دست آمده برای هر فعالیت و درصد سطوح ریسک ثانویه یعنی بعد از پیاده سازی اقدامات کنترلی را در واحدهای مختلف ارائه میکند.
واحد TBM با 17= RPN، در سطح ریسک بالا دارای بیشترین فراوانی از این لحاظ است و بعد از آن به ترتیب واحدهای سگمنت سازی و ماشین آلات قرار دارند.