خلاصة:
زمینه: نگرش به رفتار مصرف پایدار در صنعت گردشگری ایران موضوع جدیدی است که همزمان با شیوع کرونا و ترس از شیوع
همه گیری آن جلب توجه کرده است و همزمان دولت بر تقویت زیرساختهای تجارت الکترونیک در کشور تاکید دارد و در میان و با
گسترش شبکه های اجتماعی و افزایش میزان استفاده از آن در شرایط کرونا باعث توجه بیشتر به تبلیغات دهان به دهان مشتریان
شده است.
روش: این تحقیق توصیفی- کاربردی از نوع علی به شیوه پیمایشی و میدانی می باشد. در تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی
و استباطی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش مشتریان آژانس های مسافرتی شهر تبریز می باشد. از حدود ۶۰۰ مشتری خواسته
شد که پرسشنامه این پژوهش را تکمیل نمایند که نهایتا ۱۹۳ نفر از آنها برای همکاری در تکمیل پرسشنامه ها اعلام آمادگی کردند
و پرسشنامه ها در بین این تعداد که داوطلب شده بودند توزیع و جمع آوری گردید.
یافته ها: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که رابطه مستقیم و معناداری در سطح اطمینان ٩۹ درصد بین متغیرها وجود دارد و در
نتیجه فرضیه های اول تا پنجم این پژوهش در سطح اطمینان ٩۹ درصد تائید می شوند. مقدار آزمون سوبل برای بررسی نقش
میانجی گری ترس از شیوع بیماری کرونا برابر با ۱۳,۶۸ و مقدار سوبل برای بررسی نقش میانجی گری تبلیغات دهان به دهان برابر
با ۷,۹۵ شد و بنابراین اثر غیرمستقیم مشاهده شده از نظر آماری در سطح ٩۹ درصد معنادار بود.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آزانس های مسافرتی می توانند با تقویت زیرساختهای تجارت الکترونیک و در نظر گرفتن ترس
مشتریان از شیوع بیماری کرونا و تبلیغات دهان به دهان مشتریان در شبکه های اجتماعی باعث بهبود رفتار مصرف پایدار در مشتریان
گردند که باعث کاهش صدمات زیست محیطی در کشور می شود. البته نقش دولت و مسئولان کلان کشور در توسعه زیرساختهای
تجارت الکترونیک بسیار مهم است.
ملخص الجهاز:
نتيجه گيري: نتايج نشان داد که آژانس هاي مسافرتي مي توانند با تقويت زيرساختهاي تجارت الکترونيک و در نظر گرفتن ترس مشتريان از شيوع بيماري کرونا و تبليغات دهان به دهان مشتريان در شبکه هاي اجتماعي باعث بهبود رفتار مصرف پايدار در مشتريان گردند که باعث کاهش صدمات زيست محيطي در کشور مي شود.
تجارت الکترونيک لوازمي را فراهم کرده و ارزيابي عرضه و تقاضا در حرفه توريسم را بواسطه متعادل کردن نيازهاي موجود و چشم انداز هاي تجاري امکان پذير خواهد کرد و اين پژوهش تلاش مي کند با بررسي تاثير قابليت هاي ادراک شده تجارت الکترونيک بر رفتار مصرف پايدار با تاکيد بر نقش تبليغات دهان به دهان در شبکه هاي اجتماعي و ترس از شيوع بيماري کرونا در آژانس هاي مسافرتي شهر تبريز به برخي ابهامات پاسخ دهد.
مطالعات نشان ميدهد که شيوه هاي پايدار، يکي از عوامل قابل توجه موثر بر وفاداري مشتري و تمايل به پرداخت مشتريان را افزايش مي دهد (قربانعلي زاده درياسري و همکاران ، ١٣٩٥) با توجه به توضيحات داده شده سوال اصلي پژوهش به اين صورت بيان مي گردد: آيا قابليت هاي ادراک شده تجارت الکترونيک بر رفتار مصرف پايدار مشتريان آژانس هاي مسافرتي شهر تبريز تاثير مي گذارد؟ و نقش تبليغات دهان به دهان در شبکه هاي اجتماعي و ترس از شيوع بيماري کرونا در اين رابطه چگونه است ؟ براي پاسخ به اين سوال هفت فرضيه زير طرح گرديده است که در شکل شماره ١ مدل مفهومي اين پژوهش ارائه گرديده است : ١- قابليت هاي ادراک شده تجارت الکترونيک بر رفتار مصرف پايدار تاثير معني داري دارد.