خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی سنجش پویا بر پایه کامپیوتر روی یادگیری واژگان و درگیری تحصیلی انجام شد. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون-پسآزمون با گروه گواه، همراه با پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری در این پژوهش، شامل تمامی دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 30 نفر از این پسران در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) جایابی شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون پت و مقیاس اشتیاق به مدرسه (SESS) وانگ و همکاران (2011) استفاده شد. دانش آموزان گروه آزمایش تحت سنجش پویا بر پایه کامپیوتر قرار گرفتند و در پایان و نیز پس از گذشت دو ماه در مرحله پیگیری، مجددا هر دو گروه به پرسشنامهها پاسخ دادند. گروه گواه در طی این مدت هیچگونه مداخله ای از آموزش سنجش پویا بر پایه کامپیوتر دریافت نکرد و در لیست انتظار باقی ماند. تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بن فرونی) انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که سنجش پویا بر پایه کامپیوتر باعث افزایش یادگیری واژگان و درگیری تحصیلی دانشآموزان گروه آزمایششده و این تاثیر در مرحله پیگیری نیز پایدار مانده است. نتایج بهدستآمده از تحقیق نشان داد سنجش پویا بر پایه کامپیوتر در افزایش یادگیری واژگان و درگیری تحصیلی دانشآموزان در طول زمان موثر بود؛ بنابراین میتواند جزء برنامههای مداخلاتی مراکز مشاورهی وابسته به آموزشوپرورش در نظر گرفته شود.
ملخص الجهاز:
مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠، صفحات ٥٩٢-٥٨٣ تاریخ وصول : ١٤٠٠/٠٦/١ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/٠٧/١٦ چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی سنجش پویا بر پایه کامپیوتر روی یادگیری واژگان و درگیری تحصیلی انجام شد.
Bakadorova مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠ ٥٨٤ حوزه سنجش پویا، تحقیقات گسترده ای برای ارزیابی سطح رشد ذهنی افراد در حوزه های گوناگون انجام شده است که فصل مشترک همه این پژوهش ها تلفیق آموزش و سنجش است .
با عنایت به موارد ذکرشده ، انجام پژوهش حاضر به دلیل پر کردن خلأ پژوهشی در این حوزه و کاربردی بودن نتایج به دست آمده از آن در حوزه توانمند کردن دانش آموزان ازنظر کارکردهای تحصیلی و بالا بردن سطح واژگان انگلیسی، ضرورت دارد؛ بنابراین سؤال اصلی پژوهش عبارت است از آیا سنجش پویا بر پایه کامپیوتر روی یادگیری واژگان و درگیری تحصیلی اثربخش است ؟ روش پژوهش روش پژوهش بر مبنای هدف کاربردی، از منظر گردآوری داده ها جزء تحقیقات کمی و از نوع آزمایشی، با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه همراه با پیگیری ٢ ماهه بود.
valuing of school education مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠ ٥٨٦ یافته ها (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول ١ ملاحظه میشود نمرات آزمودنیهای گروه های آزمایش در یادگیری واژگان و درگیری تحصیلی در مراحل پس آزمون و پیگیری تغییراتی داشته است .