خلاصة:
این جستار یک مطالعه توصیفی-کتابخانه ای است که به واکاوی سبک های مدیریت کلاس درس و تناسب آنها با الگوهای تدریس پرداخت. هدف آن، شناسایی سبک های مختلف مدیریتی و انتخاب بهترین سبک تدریس توسط معلمان برای ارایه مطالب و اعمال نظم و انضباط در کالس درس بکار میگیرد، تا بتواند در سه حوزه انتخاب سبک مدیریت مناسب، شناسایی عوامل مثبت و منفی تاثیرگذار بر جو کلاس و عوامل فرا کالسی اعمال مدیریت کند. اطالعات موردنیاز از طریق یادداشت برداری و فیش برداری گردآوری شد، که در آن از تحقیقات انجام شده مرتبط با مدیریت کلاس درس و مبانی نظری اندیشمندان و حوزه های علوم آموزشی و تربیتی استفاده شده است. یافته ها ابتدا ابعاد مرتبط با مدیریت کلاس درس در سه حوزه مدیریت افراد دانش آموزان ، مدیریت فضا مدرسه و مدیریت خود و توانایی معلم، موردبحث و بررسی قرار گرفت. سپس با مفهوم سازی و پیکربندی مبانی نظری پیرامون سبک های مختلف مدیریت کلاس درس مستبدانه، اقتدارگرایانه، آسان گیرانه، آزادمنشانه و تطبیق آنها با الگوهای تدریس مکانیستی و ارگانیستی مدل تلفیقی از آنها ارایه شد که بر مبنای آن با در نظر گرفتن ابعاد مختلف مورد بررسی در شیوه تدریس، اثربخش ترین شیوه تدریس، سبک اقتدارگرایانه است که در آن ضمن داشتن ابهت، اقتدار و مدیریت از انعطاف و تعامل لازم و به موقع نیز برخوردار است.
ملخص الجهاز:
لذا شناخت معلم در چهار بخش شناخت از خود، شناخت از دانش آموز، شناخت از محیط و فضا و شناخت از مطالب آموزشی از یک سو و انتخاب سبک مدیریت کلاس درس متناسب با این ظرفیتها برای اثر بخشی تدریس ضرورتی است که در این نوشتار به آن پرداخته شد.
شناخت الگوی مناسب مدیریت کلاس درس میتواند برای معلمان نوعی آگاهی نسبت به ظرفیت های ذکرشده، سبک مدیریتی قابل اجرا و انتخاب روش تدریس متناسب برای آنها به همراه داشته باشد؛ بنابراین تلاش میشود ضمن شناسایی ابعاد مدیریتپذیرِ فرایند یاددهی-یادگیری، سبکهای مدیریتی کلاس درس واکاوی و الگویی مناسب برای اثربخش بخش بودن بهتر این فرایند ارائه شود.
2-2- سبکهای مدیریتی معلم با ورود به کلاس درس نیازمند تجهیز خود به انواع آمادگیهای ذهنی و روحی، سلامت جسمانی و آمادگی علمی برای ارائه مطالب و طراحی ساختاری منسجم از عناصر فضا، مطلب، افراد و زمان است که بتواند در ابعاد گفتاری و رفتاری حداکثر تأثیرگذاری را داشته باشد.
شکل3-رویکرد تلفیقی الگوها و سبکهای تدریس: منبع مبانی نظری و یافتههای تحلیلی مقاله 3- بحث و نتیجه گیری برای دستیابی به اهداف غایی، کلی، رفتاری، آموزشی و تربیت شهروند در کشورهای مختلف از ابزارها و شیوههای مختلفی استفاده میشود؛ اما فصل مشترک همه این شیوهها تقویت حس مسئولیت، مشارکت و فراهم سازی شرایط برای بروز خلاقیتهای دانش آموزان در مدرسه به طور مستقیم تحت تاثیر نیروهای آموزش دهنده و مدیریت کلاس درس آنها قرار دارد.