خلاصة:
هدف مقاله حاضر شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر میزان توسعه صنعت گردشگری است. این پژوهش ازلحاظ هدف توسعه ای-کاربردی، به لحاظ ماهیت توصیفی و ازلحاظ روش میدانی و پیمایشی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل سه بخش است: 1) ساکنین منطقه، 9 منطقه با جمعیت کل 118593 نفر مدنظر بودهاند و بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 382 نفر برآورد و به روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. 2) در بخش کارشناسان 40 نفر از مسئولین منطقه اطلاعات پرسشنامهای اخذ گردید. 3) در بخش گردشگران بر اساس فرمول کوکران برای جامعه نامحدود 380 نفر به روش تصادفی در دسترس انتخاب شدند. با توجه به مطالعات میدانی مربوط به 9 سایت گردشگری شهرستان خاش، شاخصهای اصلی و فرعی برای سنجش و ارزیابی وضعیت اماکن گردشگری و درنتیجه قضاوت در مورد میزان موفقیت صنعت گردشگری خاش شناسایی شدند. بدین منظور پرسشنامهای در قالب طیف 5 درجهای لیکرت از 1) هرگز، 2) کم، 3) متوسط، 4) زیاد، 5) خیلی زیاد تنظیم شد. روایی صوری محتوایی پرسشنامهها بر اساس نظر کارشناسان تایید و ضریب آلفای کرونباخ متغیرها نیز بالاتر از 7/0 برآورد شد که بیانگر هماهنگی درونی گویهها و تایید پایایی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) با کاربرد نرمافزار spss انجام شد. نتایج نشان داد که وجود و گسترش عاملهای «برخورداری از امکانات رفاهی و اقامتی مطلوب»؛ «برخورداری از ترمینالهای مجهز مسافربری»، مهمترین عوامل تاثیرگذار بر صنعت گردشگری شهرستان خاش از دیدگاه کارشناسان، «برخورداری از ترمینالهای مجهز مسافربری» و «کیفیت امکانات رفاهی و اقامتی»، موثرترین عوامل بر صنعت گردشگری شهرستان خاش از دیدگاه گردشگران و «امنیت موجود در روستا در فصول گردشگری» و «بهبود وضعیت بهداشت فردی و عمومی»، مهمترین عوامل تاثیرگذار بر صنعت گردشگری شهرستان خاش از دیدگاه ساکنان منطقه بود.