خلاصة:
بررسی نظرات و دیدگاههای اندیشمندان و نظرات فکری و علمی مکاتب گوناگون ابزاری مهم در
جهت رشد دادن ابعاد گوناگون فرهنگی و ازجمله تربیت می باشد. هدف این تحقیق بررسی
تطبیقی اهداف و ایده های رورتی نوعمل گرایی ریچارد رورتی و علامه طباطبایی از مکتب اسلام
می باشد. نتایج تحقیق نشان دهنده آن است که رورتی تز مهمترین عمل گرایانی است که آراء او
جنبه تربیتی دارد. در عرصه دیدگاههای فلسفی رورتی به مفهوم " ابزاری زبان"، " امکانی بودن
زبان"، " امکان خود" و " امکان اجتماع" پرداخته است. در مقابل علامه طباطبایی ریشه های "
خود" را بر مبنای پیشینی مفهوم مطلق خداوند قرار داده، انسان را مدنی بالطبع می داند.
همچنین به دو گونه زبان نسبی " اسطوره" و مطلق کنایه، تشبیه و... در دین مبین اسلام و کتاب
مقدس این دین اشاره داشته است.
ملخص الجهاز:
بررسي تطبيقي اهداف تربيتي از ديدگاه نوعمل گرايي ( رورتي) و اسلام ( علامه طباطبايي ) پروانه دودمان ١، عباس قلتاش ٢، حيدراسماعيل پور٣ ١ عضو هيئت علمي دانشگاه پيام نور تهران ، ايران ٢ دانشيارگروه علوم تربيتي واحد مرودشت .
هدف اين تحقيق بررسي تطبيقي اهداف و ايده هاي رورتي نوعمل گرايي ريچارد رورتي و علامه طباطبايي از مکتب اسلام مي باشد.
وي معتقد است که يک سخن نه از اين نظر که تعامل قابل دفاع و وموجه است که حقيقت دارد و با واقعيت منطبق است ، بلکه بر اين اساس قابل دفاع است که افراد بيشتري از جامعه بتوانند در مورد آن به اجماع قايل شوند( باقري، ١٣٨٤) اجتماع از ديدگاه علامه طباطبايي جهان بيني و نوع نگرش آدمي درباره نظام هستي و آفرينش ترسيم کننده موقعيت و حالتي است که مسير و جهت و نوع زيستن وي را تعين مي کند.
با توجه به مباني اعتقادي ديني علامه طباطبايي فيلسوف و مفسر برجسته جهان اسلام بر خلاف رورتي، ساختار زباني را بر مبناي عرف عام دانسته که البته با عرف تفاوتهايي نيز دارد و در زبان عرف از رمز، استعاره ، کنايه و نماد براي تفهيم بهتر و سريع تر استفاده مي شود.
از ديدگاه رورتي شناخت خود و فعاليت آدمي در اين باره ثابت و دايمي نيست و هموراه با تغيير جامعه اين نوع شناخت نيز تحول و تغيير يافتني است .
همان گونه که از بررسي تطبيقي ديدگاه اين رورتي و علامه طباطبايي ملاحظه شد مبناي توحيدي و خداباوري ملاک و معياري است که رنگ و روي خاصي را به فعاليتهاي آدمي در عرصه هاي گوناگون مي بخشد .