خلاصة:
جرم و ترس از جرم از دغدغه های رایج در جوامع مختلف است. تدابیر مختلف در طول زمان برای
برخورد با جرم و بی نظمی اتخاذ شده است . در قرآن کریم برای پیش گیری از جرم و خشکاندن
علل و ریشه های آن پیش گیری اصلاحی، وضعی و کیفری را مطرح شده است. بر این اساس، تنها با
یکی از این شیوه ها نمی توان از وقوع جرم و انحراف و ناهنجاری های اجتماعی پیش گیری کرد، بلکه
باید از هر سه روش در کنار هم، برای تحقق این هدف بهره برد. هدف از این پژوهش بررسی مفهوم
جرم و مجرم و مبانی نظری پیشگیری از وقوع جرم از منظر قرآن و بررسی جامعیت و فراگیر بودن
آن می باشد. روش پژوهش توصیفی به شیوه کتابخانه ای می باشد. در این پژوهش ضمن تبیین
مفهوم و ماهیت جرم، مجرم و مفاهیم مشابه آن و مبانی نظری پیشگیری از وقوع جرم از نظر قرآن
و روایات به بررسی این موضوعات و جایگاه آن ها در آموزه های دینی و منابع فقهی پرداخته شده
است.
ملخص الجهاز:
يعني:«بلکه مشرکان گويند:او(نوح يا محمد)آن (سخنان ) را بر خداوند افترا بسته است ،بگو: اگر من چيزي را به دروغ به خداوند نسبت دادهام ، پس کيفرش برعهده خودم خواهدبود و من از جرم شما(که گناهي را به من نسبت ميدهيد)بيزارم » «المُجرمينَ فِي ضَلالٍ وسعر»(سوره قمر،آيه ٤٧)،يعني: «همانا مجرمان درگمراهي و جنونند» ١فتاح ، عزت ، از سياست مبارزه با بزهکاري تا سياست دفاع از بزه ديده ضرورت يک تغيير بنيادي در سياسيت جنايي، ترجمه نجفي ابرندآبادي، علي حسين -خطاطان ، سوسن ، مجله حقوقي و قضايي دادگستري، شماره ٣، بهار ١٣٧٢، صفحه ٩٦ ٢کلارکسون ، کريستوفر، درک حقوق جزا، ترجمه ميرمحمد صادقي، حسين ، انتشارات جهاددانشگاهي دانشگاه شهيد بهشتي، نوبت چاپ ندارد، سال ١٣٧١، صفحه ٢٢٤ ٣کلارکسون ، کريستوفر، همان ، صفحه ٢٢٤ ٤٤مهرا، نسرين ، پيشين ، صفحات ٢١٠ و ٢١١ « قُل لاَتسيلون عِما اجرمناَ وَلاُتسيل عَمّاَ تعَلمون »(سوره سبا آيه ٢٥)،« بگو اگر ما مرتکب جرمي شديم شما را بازخواست نميکنند و اگر شما مرتکب کار زشتي شديد ما را بازخواست نخواهندکرد» « وَيا قَوم لايجرمِنکم شَقاقي ان يصيبکم مثل ماَ اصَابَ قَومُمَ نوحَ او قَومَ هُودٍَ او قَومَ صالح ٍ»(سوره هود آيه ٨٩) واشعيب گفت :" اي قوم من ، دشمني با من ، شما را به کاري وادارنسازد که غذايي مثل آنچه به قوم نوح يا قوم هود يا قوم صالح رسيد به شما هم برسد".