خلاصة:
در این پژوهش نقش اصول و مبانی مدیریت اسلامی و همچنین فضایل اخلاقی در توسعه دانش مدیران بررسی شد. روش پژوهش بر اساس هدف پژوهش از نوع کاربردی و براساس نحوه گردآوری دادهها روش پژوهش پیمایشی از نوع طرحهای همبستگی به شیوه تحلیل مسیر و الگوی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری در برگیرنده مدیران کل ادارات و سازمانهای دولتی استان کرمانشاه بود. اعضای جامعه آماری متشکل از 110 اداره بود که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 86 نفر محاسبه شد. 79 نفر (8/91) به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج تحلیل اکتشافی نشان داد اثرات مبانی مدیریت اسلامی، فضایل اخلاقی و تکنیکهای مدیریتی بر توسعه دانش مدیریت اسلامی از نظر مدیران مرد و زن تفاوت معناداری داشت. اثرات کل نشان داد متغیر مبانی مدیریت اسلامی با ضریب اثر مستقیم 509/0 توانست 8/30 از کل واریانس (تغییرات) توسعه دانش مدیریتی را پیشبینی نماید. به طور کلی متغیرهای مبانی مدیریت دانش اسلامی، فضایل اخلاقی و تکنیکهای مدیریتی توانستهاند 1/68 درصد از تغییرات متغیر توسعه دانش مدیران را تبیین و پیشبینی کنند. ضریب معناداری مربوط به متغیر تعدیل کننده نشان داد عوامل عدم تحقق مدیریت اسلامی (204/0) تأثیر برجستهای در عدم تحقق مدیریت اسلامی نداشتند.
In this study, the role of principles and foundations of Islamic management as well as ethical virtues in the development of managers' knowledge was investigated. The research method was applied based on the purpose of the research and based on the data collection method. The research method was a correlational design using path analysis method and structural equation model. The statistical population included general managers of government departments and organizations in Kermanshah province. The members of the statistical community consisted of 110 departments, which according to Morgan table, the sample size was 86 people. 79 people (91/8) answered the questionnaire.The measurement tool was a researcher-made questionnaire. The results of exploratory analysis showed that the effects of Islamic management principles, ethical virtues and management techniques on the development of Islamic management knowledge were significantly different from male and female managers. Total effects showed that the variable of Islamic management basics with a direct effect coefficient of 0.509 was able to predict 30.8 of the total variance (changes) in the development of managerial knowledge. In general, the variables of the principles of Islamic knowledge management, ethical virtues and management techniques have been able to explain and predict 68.1% of the changes in the variable of managers' knowledge development. A significant coefficient related to the moderating variable showed that the factors of non-realization of Islamic management (0.204) did not have a significant effect on non-realization of Islamic management.