خلاصة:
مبحث «زیباییشناسی انتقادی» مکتب فرانکفورت، نگرههای انتقادی هنر را بررسی میکند تا آشکار سازد که بروز مفهوم آزادی در جامعة سرمایهداری با موانع متعددی روبهروست؛ موانعی که در اشکال مختلف اقتصاد، سیاست، ایدئولوژی، هنر، فرهنگ و رسانههای جمعی وجود دارد و طی فرایندی سازمانیافته، موجب ظهور جامعهای مصرفزده میشود. در این میان، «زیباییشناسی منفی» به تحلیل مظاهر مصرفی غرب میپردازد تا ابعاد خردستیز یک جامعة «تکساحتی» را به پرسش بکشد. سرانجام، پدیدهای به نام «صنعت فرهنگ» از دل این اندیشهها سر برمیآورد و برای فریفتن افراد از انواع رسانهها و ابزارهای تبلیغاتی و مصرفی استفاده میکند. بدین ترتیب، هوش و حواس مصرفکننده در تصرف این ابزارها قرار گرفته و هرگونه اراده و آگاهی از وی سلب میشود. رمان آذر، شهدخت، پرویز و دیگران از مرجان شیرمحمدی، تصویری از همین جهان مصرفی است که انسانها را به رقابت در مصرف وامیدارد. این پژوهش با بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی، تبیین میکند که شیءوارگی و مصرفزدگی، شخصیتهای این اثر را به سوژههایی در جهانی مملو از ابژههای مصرفی تبدیل کرده و نفوذ «صنعت فرهنگ» در جهان سلطه، موجب شدهاست شکافی عمیق بین فرهنگ خودی و غیرخودی ایجاد شود. ازاینرو، با بهرهگیری از مفاهیمی همچون مصرفزدگی، انباشتگی و وفور، میتوان به نقد ابعاد «زیباییشناسی منفی» در هویت کاذب شخصیتهای داستان پرداخت.
critical aesthetics" in Frankfurt school, as an important and comprehensive way to review of critical method in art and literature, has specified means of liberty, but has confront to more obstacles, among more obstacles in economy, politic, ideology, art, culture and medias. All of these obstacles, in organizing process, build a consumable society. According to Adorno and Marcuses views in socialogy, ''negative aesthetics" in art and literature, is analyzing of consummation of western countries and is challenging means of brute in "Dimensional society". Finally, the "Culture Industry" is burned in society and is using all of Medias and consummation deceives propaganda to member of society in the entire world. Therefore, all of consumers in society is deceiving and is losing him volition and awakening.Marjan Shirmohammadi, as a contemporary writer, in Azar, Shahdokht, Parviz and others roman is depicting a consumable world are competing in adulterated consumption. This research uses descriptive-analytical method and explains that consumption has turned the characters into subjects in a world full of the cultural industry in the world of domination has created a deep rift between indigenous and foreign cultures. As a result, Using concept such as consumption, accumulation and abundance, can be criticized false identities of characters in this work.