خلاصة:
گسترش شهرها به واسطهی افزایش میزان شهرنشینی به امری ضروری تبدیل شده و وابستگی به وسیله نقلیه و به تبع آن گسترش شبکههای حملونقلی را به یک ضرورت، و نه یک انتخاب تبدیل کرده است. همین موضوع سبب ایجاد مشکلات عدیدهای در محلاتی که راههای جدید از آن عبور کردهاند، میشود. هدف این پژوهش ارزیابی تاثیرگذاری پروژه تکمیلی کمربندی شمالی شهر ساری بر ساکنان کوی 22 بهمن میباشد. دراین پژوهش روش گردآوری داده ها، میدانی و آماری (ترکیبی ازروشهای کمی و کیفی) است. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از مشاهدات میدانی، مصاحبههای عمیق فردی و گروهی و همچنین ابزار پرسشنامه با 3 معیار اصلی (دسترسی و خدمات، کالبدی، اجتماعی) و زیرمعیارها جهت سنجش تاثیرگذاری راه ارتباطی جدید بر وضعیت زندگی کوی 22 بهمن استفاده شده است. با استفاده از تکنیک (تحلیل سلسله مراتبیAHP) به وزندهی به معیارها پرداخته شدهاست. وزن معیارها باکمک متخصصان و کارشناسان با نرم افزار (Expert choice) تعیین شد و نهایتا وضعیت هر یک از معیارها ارزیابی گردید. نتایج نشان داد تکمیل کمربندی شمالی مشکلات فراوانی را برای ساکنان کوی 22 بهمن ایجادکرده است. احداث کمربندی شمالی بیشترین تاثیر را به ترتیب دسترسی و خدمات، اجتماعی و کالبدی بر ساکنان کوی 22 بهمن داشته است. طبق بررسیهای صورت گرفته به نظر میآید تکمیل پروژه کمربندی شمالی شهرستانی لازم بود، اما نیاز بود که روش اجرای پروژه اصلاح شود تا کوی مسکونی 22 بهمن را به دو قسمت مجزا تبدیل نکند و مردم ساکن در محله با مشکلات کمتری مواجه شوند.
The expansion of cities has become a necessary matter due to the urbanization. Thus, the expansion of transportation networks has become a necessity. This is causing a lot of problems in the neighborhoods which have been crossed by new roads. The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of the supplementary project of the northern belt of Sari city to the residents of 22 Bahman neighborhood. In this research, the data collection method is field and statistical (a mixture of quantitative and qualitative methods). The Criteria of "access and services", "physical conditions" and "social situation" has been defined to measure the impact of the new communication path on the living conditions of 22 Bahman neighborhood. Using the software of Expert Choice, an AHP technic has been applied to wight the criteria and subcriteria, and finally the status of each of the criteria was evaluated. The results showed that the completion of the northern belt has created problems for the residents of 22 Bahman neighborhood. The construction of the northern belt has the most effects on the criterion of access and services, then social status, and at last, physical conditions of the neighborhood. According to the studies, it seems that the completion of the northern belt project of the city was necessary, but it was vital to improve the method of project implementation so that the 22 Bahman residential neighborhood would not be divided into two separate parts and people living in the neighborhood would have less problems.
ملخص الجهاز:
يکي ازمهم ترين پروژه هابراي اين منظور،تکميل کنارگذرشمالي شهرستان ساري است که اجراي آن سال هاي زيادي به طول انجاميده است .
اين پروژه درنگاه اول محاسن فراواني رابرايمردم شهربه ارمغان آورده وبخش قابل توجهيازبارترافيکيراازدوش شهر ساريبرداشته است ؛امااين راه ازميانه ي کوي٢٢بهمن شهرساريگذشته واين محله را به دوقسمت شرقيوغربيتقسيم نموده که مشکلات فراوانيرابرايمردم ساکن دراين منطقه مسکونيبه وجودآورده است .
خيرالدين وديگران درسال ١٣٩٥ودرپژوهشيباعنوان بررسيوتحليل چگونگي تأثيرابرپروژه هايشهريبرقيمت مسکن درعمق محلات شهريمجاور(مطالعه موردي: بزرگراه طبقاتيصدر)،بااستفاده ازشاخص قيمت مسکن وزمين به اين نتيجه دست يافتند که تأثيراحداث بزرگراه طبقاتيصدربرارزش املاکمسکونيمجاور،به سه دوره زماني قبل ،حين وبعدازاحداث وبه ميزان فاصله آن ازمحوربزرگراه بستگيدارد؛به طوريکه درفاصله ٠تا٦٠متري،نرخ رشدقيمت ،کمترودرفاصله ٦٠تا١٢٠متري،نرخ رشد قيمت ،بيشتراست .
بالاوهمکاران درسال ٢٠٢١درپژوهشيباعنوان "تأثيرزيست محيطي،اجتماعيو اقتصاديساخت جاده دربزرگراه کنارگذرکنجواني-ناگروتا،منطقه جامو،هند"به اين نتايج رسيدندکه توسعه بزرگراه کنارگذرKunjwani-Nagrotaتغييرات مختلفي در وضعيت اجتماعي،اقتصاديومحيطيخانوارهاومشاغل /مؤسسات واقع درکنارجاده داشته است .
معيارها و زيرمعيارهاي ارزيابي اثرات احداث کمربندي بر سکونت کوي ٢٢ بهمن متغير وابسته معيار زيرمعيار دسترسيبه حمل ونقل عمومي(پروين وديگران ،١٣٩٧) سهولت دسترسيبه مرکزشهر(پروين وديگران ،١٣٩٧) دسترسيوخدمات (رزاقي دسترسيبه مراکزدرماني(رمضانيوديگران ،١٣٩٧) ١٣٩٦) دسترسيبه کاربريهايخدماتي(پروين وديگران ،١٣٩٧) سهولت ترددمعلولان وکهن سالان (شايسته مقدم و وضعيت زيست ديگران ،١٣٩٣) ساکنان کوي٢٢ وضعيت رواناب هايسطحي(محقق ،١٣٩٤) بهمن کالبدي(اعتمادوديگران ، دسترسيبه تجهيزات وامکانات لازم وضروري(رزاقي١٣٩٦) ١٣٨٩) کاراييوکيفيت مطلوب زيرگذراحداثي(محقق ،١٣٩٤) روشنايي(محقق ،١٣٩٤) اجتماعي(محقق ،١٣٩٤) امنيت (محقق ،١٣٩٤) (رمضانيوديگران ،١٣٩٨) وضعيت روابط اجتماعي(محقق ،١٣٩٤) متغير وابسته معيار زيرمعيار رضايتمنديازمحل سکونت درمحله (مؤمنيوديگران ،١٣٩٨) جداييوفاصله ازمرکزشهر(جداييگزيني)(رزاقي١٣٩٦) عدم تأثيرسوءبرکيفيت زندگيجامعه هدف (محقق ،١٣٩٤) اقتصادي(مؤمنيو قيمت زمين ديگران ،١٣٩٨) (Thanvisitthpon, 2016) (اين بخش بامشاهده ميدانيو وضعيت درآمدکسبه مصاحبه موردارزيابيقرار ميگيرد.