خلاصة:
اِعمال حکمرانی خوب نیازمند توجه و بررسی نهادهای مختلف در سطح کشور است. دانشگاه بهعنوان یک نهاد آموزشی در سطح عالی، نیازمند شناسایی و ارزیابی ابعاد و مولفههای حکمرانی خوب دانشگاهی در جهت پیادهسازی آن به منظور ارتقای توسعه دانشگاهها است. این پژوهش با هدف بررسی مطالعات انجامشده در جهت شناسایی ابعاد و مؤلفههای حکمرانی خوب دانشگاهی انجام شد. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع فراترکیب بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع مرتبط با حکمرانی خوب دانشگاهی طی سالهای 2000 تا ۲۰۲۰ به تعداد ۸۹۲ منبع بود که ابتدا تعداد ۹۶ منبع بر اساس چکیده انتخاب شد. سپس ۶۴ منبع بر اساس محتوا گزینش شد که درنهایت ۴۲ منبع به عنوان منابع مرتبط، به روش تحلیل تم مورد بررسی قرار گرفت. به منظور بررسی کیفیت دادهها، اعتبار (باورپذیری) و اعتماد (اطمینانپذیری) یافتهها تأمینشده است. براساس کدگذاری و ترکیب مقالات، حکمرانی خوب دانشگاهی در ۷ بُعد و ۱۹ مولفه طبقهبندی شد که عبارتند از: بعد مدیریتی با مولفههای (مدیریت جامع، مشارکت ذینفعان، جهت گیری اجماع، نظارت و کنترل، استقلال و خودگردانی)؛ بعد اخلاقی با مولفههای (عدالت و انصاف، اخلاق و صداقت، پاسخگویی، مسئولیتپذیری)؛ بعد قانونی با مولفههای (شفافیت، حاکمیت قانون)؛ بعد عملکردی با مولفههای (اثربخشی و کارایی، تحرک و پویایی دانشگاهی، کیفیت)؛ بعد سازمانی با مولفههای (ماموریت و اهداف، ساختار)؛ بعد منابع با مولفههای (سرمایه انسانی، منابع مالی)؛ بعد فرهنگ با مولفه (فرهنگ سازمانی مناسب).
Practicing good governance requires the attention and survey of various institutions across the country. University as an educational institution at high level, requires to identify and evaluate the dimensions and components of university good governance in order to implement it in order to promote the development of universities. The purpose of this study was to investigate the studies to identify the dimensions and components of university good governance. The method of this study was qualitative and the type of meta-synthesis. The research population consisted of all sources related to university good governance from 2000 to 2020, with 892 sources being selected at first 96 based on abstracts. Subsequently, 64 sources were selected based on the content, and finally, the 42 sources as related resources were analyzed by theme analysis method. To verify data quality, reliability and reliability of the findings have been provided. Based on coding and composition of articles, university good governance was classified into 7 dimensions and 19 components, which are: managerial dimension with Components (comprehensive management, stakeholder participation, consensus orientation, monitoring and control, independence and autonomous); moral dimension with components (justice and fairness, ethics and honesty, responsiveness, accountability); legal dimension with components (transparency, rule of law); operational dimension with components (effectiveness and efficiency, university mobility and dynamism, quality); organizational dimension with components (mission and goals, structure); resources dimension with components (human capital, financial resources); culture dimension with component (Appropriate organizational culture).
ملخص الجهاز:
مقاله پژوهشي: شناسايي ابعاد و مؤلفه هاي حکمراني خوب دانشگاهي با استفاده از 1 رويکرد کيفي فراترکيب امين همايني دميرچي،٢ جواد پورکريمي،٣ عبدالرحيم نوه ابراهيم ،٤ ميترا عزتي 5 تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٧/٠٦ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٨/٢٧ چکيده اين پژوهش با هدف بررسي مطالعات انجام شده در جهـت شناسـايي ابعـاد و مؤلفـه هـاي حکمرانـي خـوب دانشگاهي انجام شده است .
از اين رو و با توجـه بـه بررسي مطالعات پيشين در زمينه حکمراني خوب دانشـگاهي مشـخص شـد کـه پـژوهش جامعي که بيانگر تمامي ابعاد و مؤلفه هاي حکمراني خوب دانشگاهي باشد، چه در ايـران و چه در خارج از ايران صورت نگرفته و هـر يـک از محققـان از منظـري بـه ايـن موضـوع پرداخته اند؛ بنابراين در راستاي پاسخگويي به اين مسئله ، در اين پژوهش تلاش شده اسـت تا براساس مطالعات پيشين به صورتي جامع و با استفاده از رويکرد کيفي فراترکيب ، ابعاد و مؤلفه هاي کليدي حکمراني خوب دانشگاهي مورد شناسايي قرار بگيرد؛ بنابراين با توجه به موارد مطرح شده و با توجه به اهميت ابعاد و مؤلفه هاي حکمراني خوب دانشگاهي، پرسش پژوهش حاضر اين گونه مطرح شد: ابعاد و مؤلفه هاي حکمراني خوب دانشگاهي براساس مطالعات پيشين کدام اند؟ پيشينه شناسي و مباني نظري تحقيق - پيشينه شناسي محققان داخلي و خارجي بسياري پيرامون موضوع حکمراني خوب دانشگاهي انديشيده و آثاري را به زيور طبع آراسته اند که ازجمله آن ها ميتوان به موارد زير اشاره کرد.
The unfading power of collegiality University governance in Poland in a European comparative and quantitative perspective, International Journal of Educational Development, Volume 43, pp: 77-89.
Good Governance in Private University in Medan City, International Journal of Research in Business and Social Science, 7(4), pp: 21-29.