خلاصة:
مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی تاثیر عملکرد تحصیلی و هویت بر اعتیاد به اینترنت با
نقش میانجی افسردگی انجام شد.
روش: با توجه به هدفء از نوع کاربردی از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی و روش
تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی بود. جامعه آماری کل
دانشجویان دانشگاههای شهر تهران و روش نمونهگیری تصادفی و حجم نمونه برابر با ۳۲۳ نفر
بود. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای سبکهای هویت برزونسکی (۱۹۹۲)»
اعتیاد به اینترنت چن (۲۰۱۱) افسردگی زونگ (۱۹۶۸) و عملکرد تحصیلی گردآوریشد.
یافتهها: نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشانداد» ۲۵ درصد از تغییرات افسردگی و ۳۲
درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت توسط عملکرد تحصیلی و هویت تبیینشد. یافتههای
پژوهش نشانداد، سبکهای هویت و عملکرد تحصیلی تاثیر منفی معنادار و افسردگی تاثیر
مثبت معناداری بر اعتیاد به اینترنت دانشجویان دارد.
نتیجه گیری: افسردگی نقش میانجی در تاثیر سبکهای هویت و عملکرد تحصیلی بر اعتیاد
به اینترنت دانشجویان ایفا میکند.
Introduction: This research aimed to look at the impact of academic success and identity on Internet addiction, with depression acting as a moderator. In terms of design and descriptive-correlation method, the applied form was the least partial least squares, and the research method was structural equation modeling. Methods:The statistical population consisted of all students at Tehran universities, and the sample size was 323 people using a random sampling system. Brzonsky (1992) Identity Styles, Chen Internet Addiction (2011), Zhong Depression (1968), and Academic Performance questionnaires were used to gather research results. Results: According to the findings of structural equation modeling, academic success and identity explained 25% of the variance in depression and 32% of the variance in Internet addiction. Identity styles and academic success have a substantial negative impact on students' Internet addiction, while loneliness has a significant positive effect. Conclusion. Depression acts as a moderator in the relationship between personality forms and academic success and students' Internet addiction