خلاصة:
هدف: فرایند تصمیمگیری انسان پیچیده است و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد. تصمیمگیری احساسی سرمایهگذاران، انحراف قیمت سهام از قیمتهای واقعی را بهدنبال دارد و به قیمتگذاری نادرست سهام و درنتیجه سرمایهگذاری ناکارآمد منجر میشود. مالی رفتاری در پاسخ به انتقادهای وارده به نظریههای مالی سنتی، تلاش میکند تا با در نظر گرفتن این واقعیت که سرمایهگذاران بهطور کامل منطقی نیستند و سویههای رفتاری بر تصمیمهای آنان اثر میگذارد، ناهنجاریهای موجود در بازارهای مالی را توضیح دهد. با توجه بهضرورت موضوع و نبود مدل جامعی که عوامل اثرگذار بر تصمیمگیری سرمایهگذاران را در محیط بومی بازار سرمایه ایران نشان دهد، پژوهش حاضر به تدوین این مدل پرداخته است.
روش: در پژوهش حاضر، از روش نظریه دادهبنیاد چندوجهی استفاده شده است. برای گردآوری دادهها، مصاحبههای نیمهساختاریافته عمیق با خبرگان حرفه ترتیب داده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، سرمایهگذاران فردی فعال در بازار سرمایه ایران هستند. فرایند انجام مصاحبه، تجزیه و تحلیل آنها و ارائه مدل، از اسفند 1397 آغاز شد و تا پایان سال 1399 ادامه یافت. از مصاحبههای انجامشده با خبرگان، در نهایت 67 مقوله اصلی و 218 مفهوم استخراج شد که مدل کلی پژوهش را شکل داد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که عوامل علّی اثرگذار بر تصمیمگیری سرمایهگذاران عبارتاند از: پشیمانگریزی، طمع، ترس، ناهماهنگی شناختی، اثر شهرت، لنگر ذهنی، خوداسنادی، زیانگریزی، لذت قمار، تفکر سرمایهگذاری، رفتار تودهای، داشتن بیشنگری، نماگری، هیجان کاذب، اعتمادبهنفس کاذب، تعصب به گذشته، تازهگرایی، حسابداری ذهنی، توانمندپنداری، عدم تقارن معاملاتی، خطای شباهت، اثر کهربایی، توهم قمارباز، انگیزه، افق زمانی، اثر سود اولیه، تجربه، سن، جنسیت و تحلیل.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، سرمایهگذاران فردی میتوانند با پیادهسازی راهبردهای ارائه شده، از طریق شناسایی و کاهش سویههای ذهنی خود، کیفیت تصمیمگیریشان را بهبود بخشند و تصمیمهای سرمایهگذاری کاراتری اتخاذ کنند. این راهبردها عبارتاند از: خودشناسی، یادداشتبرداری، دانش بازار سرمایه، تمرکز، کلینگری، صبر، پذیرش و بررسی اشتباهها، خوداتکایی، مشورت، انتقادپذیری، انعطافذیری، مطالعه، متنوعسازی و حواسپرتی.
Objective: The human decision-making process is complex and influenced by various factors. Investors' emotional decisions cause stock prices to deviate from real ones, leading to incorrect stock pricing and consequently inefficient investment. In response to criticisms of traditional financial theories, behavioral finance seeks to explain the anomalies in financial markets by considering the fact that investors are not entirely rational and their behavioral biases influence their decisions. Due to the necessity of the subject and the lack of a comprehensive model that shows the factors influencing the decision-making of investors in the Iranian capital market, the present study developed this model. Methods: The multi-grounded theory method was used in the current study. In-depth semi-structured interviews with professional experts were arranged to collect data. The statistical population of the present study included individual investors active in the Iranian capital market. The process of conducting interviews, analyzing them, and presenting the model started in March 2019 and continued by the end of 2021. Finally, 67 main categories and 218 concepts were extracted from conducted interviews that formed the overall model of the research. Results: Causal factors which influence investors’ decision making include: regret aversion, greed, fear, cognitive dissonance, reputation, anchoring, self-attribution biases, loss aversion, gambling pleasure, investment thinking, herding behavior, endowment bias, representativeness biases, false excitement, overconfidence biases, hindsight bias, regency bias, mental accounting, illusion of control bias, trading asymmetry, similarity error, magnet effect, gambler's fallacy, motivation, time horizon, first profit effect, experience, age, gender, are analyzed. Conclusion: Based on the research results, individual investors can improve the quality of their decision-making and make more effective investment decisions by implementing the presented strategies, and also by identifying and reducing their mental biases. These strategies include self-analysis, note-taking, capital market knowledge, concentration, holistic, patience, acceptance, mistakes review, self-reliance, consulting, openness to criticism, flexibility, study, diversification, and distract.
ملخص الجهاز:
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که عوامل علي اثرگذار بر تصميم گيري سرمايه گذاران عبارت اند از: پشيمان گريزي ، طمع ، ترس ، ناهماهنگي شناختي ، اثر شهرت ، لنگر ذهني ، خوداسنادي ، زيان گريزي ، لذت قمار، تفکر سرمايه گذاري ، رفتار توده اي ، داشـتن بـيش نگـري ، نماگري ، هيجان کاذب ، اعتمادبه نفس کاذب ، تعصب به گذشته ، تازه گرايي ، حسابداري ذهني ، توانمندپنداري ، عدم تقارن معـاملاتي ، خطـاي شباهت ، اثر کهربايي ، توهم قمارباز، انگيزه ، افق زماني ، اثر سود اوليه ، تجربه ، سن ، جنسيت و تحليل .
اولسن معتقد است که مالي رفتاري مي تواند در پيش بيني پيامدهاي جنبه هاي روان شناختي تصـميم گيـري و تـأثير آن در بازارهاي مالي کمک کند و اين موضوع باعث تقويت توانايي درک فراينـدهاي تفکـر سـرمايه گـذاران و چگـونگي تـأثير الگوهاي احساسي آن ها بر تصميماتشان مي شود و مـي توانـد بـا اسـتفاده از قواعـد روان شـناختي و اقتصـادي بـه اعتبـار تصميمات سرمايه گذاران کمک شاياني کند (اولسن ٣، ١٩٩٨).
Parveen, Satti, Subhan, & Jamil 4.
Stromback, Lind, Skagerlund, & Vastfjall 2.
مهم تـرين تفـاوت مـدل پـژوهش حاضر با پژوهش هاي پيشين خارجي و داخلي در اين است که عوامل مؤثر بر تصميم گيري سرمايه گذاران فردي به صورت بومي سازي شده در محيط بازار سرمايه ايران بر اساس نظـرات خبرگـان حرفـه سـرمايه گـذاري بـا روش نظريـه پـردازي داده بنياد چندوجهي از طريق مصاحبه نيمه ساختاريافته ، استخراج شـده اسـت ، درحـالي کـه اکثـر پـژوهش هـاي پيشـين ، متغيرهاي آزموده شده در ساير کشورها را به روش کمي و معمولا با استفاده از پرسش نامـه در ايـران آزمـون کـرده انـد و علاوه بر آن در اين مدل کليه شرايط علي ، مداخله گر، زمينه اي و راهبردها به صورت جامع بررسي شده اند.