خلاصة:
درۀ نادره متنی تاریخی-ادبی است که به دلیل صنعت پردازی متکلفانه در زبان و دورافتادگی از حالت طبیعی، ارتباط با آن دشوار می نماید. با این حال به علت غریب سازی و بهره گیری از ترفندهای شکل گرایانه، ادبیتی خاص به خود می گیرد. میرزا مهدی خان استرآبادی در روایت دره، به بیانِ خود سویۀ ادبی بخشیده به طوری که برجسته سازی زبانی در آن قابل مشاهده است. از آنجا که زبان در متن دره دچار آشنایی زدایی شده است، میتوان نمودهای غریب سازی کلام را در آن بازجست و تشریح نمود. پژوهش حاضر بررسی برجسته سازی های شاخص در دره نادره با دیدگاهی شکل گرایانه (قاعده افزایی ها) و تحلیل تمهیداتی است که با ایجاد توازن و عمل بر برونۀ زبان، ادبیت متن را محقق ساخته است. از جملۀ این شگردهای زبانی می توان به توازن آوایی (واج آرایی- جادوی مجاورت- صدامعنایی)، واژگانی (همگونی ناقص و کامل) و نحوی (همنشینی و جانشینی عناصر هم نقش) اشاره کرد. نگارندگان این جستار کوشیده اند در جستاری توصیفی–تحلیلی، بر پایۀ منابع کتابخانه ای به بررسی وجوه توازن در متن درّه نادره با ذکر و تحلیل نمونه ها دست یابند.واژگان کلیدی: دره نادره، برجسته سازی، توازن، صدامعنایی.
Dorreh Nadereh is a historical-literary text which is difficult to communicate with due to the stilted industrialization in language and the distance from the natural state. However, due to the alienation and the use of formative techniques, it takes on a special literature. Mirza Mehdi Khan Astarabadi in Dorreh narration has given a literary aspect to his expression so that linguistic prominence can be seen in it. Since the language in the text of the Dorreh is affected by defamiliarization, it is possible to retrieve and explain the alienation aspects of the discourse in it. The present study is the examination of prominent highlighting in the Dorreh Nadereh with a formalistic perspective (addition rule) and analyzes the arrangements that have realized the literature of the text by creating balance and acting on the outside of the language. Including these linguistic techniques, we can mention phonetic (Alliteration, magic of approximation, semantic sound), lexical (incomplete and complete similarity) and syntactics (Accompanying and substituting elements which have same rule) balance. The authors of this research have tried in a descriptive-analytical research, based on library sources to examine the aspects of balance in the text of the Dorreh Nadereh by mentioning and analyzing examples.Keywords: "Dorreh Nadereh"."Foregrounding"."Parallelism"."Phono-semantic