خلاصة:
هدف این پژوهش تحلیل بروندادهای علمی حوزه برنامه درسی پنهان بر اساس شاخصهای علمسنجی است. این مطالعه کاربردی و کمی با استفاده از فنون علمسنجی (همتالیفی و رخداد واژگان) و تحلیل شبکه اجتماعی انجام شد. نمونه مورد مطالعه 1076 مدرک بازیابی شده از وب علوم طی سالهای 1980 تا 2019 بود. به منظور تحلیل داده ها از نرمافزارهای Text Statistic Analyzer, ISI.exe, UCINET 6 VOSviwer, SPSS 20, Excel استفاده شد. یافتهها نشان داد که نوع غالب مدارک مقاله در مجلات و به زبان انگلیسی بود. مدارک برنامه درسی پنهان از سال 1980 در این پایگاه وجود داشت و بیشترین مدارک به ترتیب در نمایه استنادی علوم اجتماعی، نمایه استنادی علوم گسترش یافته و نمایه استنادی منابع نوظهور نمایه شده بودند. تعداد زیادی از مقالات تک نویسنده ای بودند و مقالات با دو نویسنده و سه نویسنده در جایگاه بعدی قرار داشتند. پژوهشگرانی از کشورهای امریکا، کانادا و انگلیس نقش کلیدی در شبکه همتالیفی داشتند. برنامه درسی پنهان، آموزش پزشکی و برنامه درسی سه کلیدواژه پرتکرار این حوزه بودند. رابطه معناداری بین شاخصهای مرکزیت شبکه و میزان استناد بر حسب مولف، سازمان و کشور وجود داشت
The aim of this study is to analyze the scientific outputs of the hidden curriculum area based on scientometric indicators. This applied and quantitative study was performed using scientometric techniques (co-authorship and word occurrence) and social network analysis. The study sample was 1076 documents retrieved from the Web of Science from 1980 to 2019. In order to analysis the data the software Text Statistic Analyzer, ISI.exe, UCINET 6, VOSviwer, SPSS 20, and Excel were used. The findings indicated that the predominant type of document was journal article and in English language. The documents on hidden curriculum were in the database since 1980, and most of the documents were indexed in the Social Sciences Citation Index, Science Citation Index Expanded and Emerging Sources Citation Index respectively. A large number of papers were single author; papers with two and three authors were in next position. Researchers from the United States, Canada and the United Kingdom have played a key role in the co-authorship network. Hidden curriculum, medical education, and curriculum were the three most frequent keywords in the field. Based on Spearman association there was a significant relationship between network centrality measures and rate of citations to author, institution and country.
ملخص الجهاز:
مصورسازي شبکه هم تاليفي در تحقيقات برنامه درسي پنهان بر اساس وب علوم از ١٩٨٠ تا ٢٠١٩: تحليل علم سنجي Visualizing Co-Authorship Networks in Hidden Curriculum Research based on Web of Science since 1980 to 2019 :A Scientometric Analysis تاريخ دريافت مقاله : ١٤٠٠/٦/١٣، تاريخ ارزيابي: ١٤٠٠/٨/٢٤، تاريخ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/٩/١٤ دکتر ليلا خليلي ،١ دکتر مرضيه دهقاني ٢ Dr. L.
Dehghani Abstract: The aim of this study is to analyze the هدف اين پژوهش تحليل بروندادهاي علمي حوزه scientific outputs of the hidden curriculum areaبرنامه درسي پنهان بر اساس شاخص هاي علم سنجي است .
مدارک برنامه درسي پنهان از سال and most of the ,١٩٨٠ were in the database since١٩٨٠ در اين پايگاه وجود داشت و بيشترين مدارک به documents were indexed in the Social Sciencesترتيب در نمايه استنادي علوم اجتماعي ، نمايه استنادي علوم Citation Index, Science Citation IndexExpanded and Emerging Sources Citation Index گسترش يافته و نمايه استنادي منابع نوظهور نمايه شده respectively.
با توجه به اهميت موضوع برنامه درسي پنهان و همچنين اهميت و ضرورت انجام مطالعات علم سنجي در حوزه هاي مختلف ، از جمله برنامه درسي پنهان بعنوان يک موضوع نسبتا نوظهور، نياز به انجام پژوهش در زمينه ارزيابي و تحليل علم سنجي مدارک منتشر شده در اين حوزه به منظور شناسايي منابع هسته و کليدي احساس ميشود؛ لذا اين پژوهش قصد دارد مدارک بازيابي شده از پايگاه نمايه استنادي وب علوم در حوزه برنامه درسي پنهان را بر اساس شاخص هاي علم سنجي هم تاليفي و رخداد واژگاني و همچنين تحليل شبکه هاي اجتماعي مورد بررسي قرار دهد.