خلاصة:
در فرهنگ اسلامی، قرآن به عنوان کتاب آسمانی یکی از مهمترین منابع اخلاقی و تربیتی است. به همین دلیل از سوی بسیاری از هنرمندان و شعرا در دورههای تاریخی بهعنوان یک منبع غنی استفاده شده است. از سوی دیگر هنر شعرسرایی نیز در ادوار گذشته و حال بهمثابۀ ابزاری کارآمد، در اختیار شاعران بوده است. همواره آن را وسیلۀ انتقال افکار و عقاید و اندیشۀ خلاق و هوشمندانۀ خود در رفع مشکلات و موانع و چالشهای گوناگون میدانستند و با توجه به شرایط جامعه و مخاطبین آن، نقاب از رخ اندیشه بر میداشتند و راهکار مناسب را به جامعه هدیه میکردند. بر همین اساس پژوهش حاضر به بررسی اشعار تعلیمی و تربیتی دو شاعر بزرگ شریف المرتضی و اوحدی مراغهای پرداخته است. شعر این شاعران نیز متاثر از دو دوران حاکمیت مغولان و آلبویه است. در دوران آلبویه و مغولان برای شاعران و اهل علم ارزش خاصی قائل بودند. در دوران اوحدی مراغهای ارزش عرفان و تصوف در ایران به اوج خود رسیده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر دادههای منابع کتابخانهای به رشتۀ تحریر درآمده است. از نتایج این پژوهش چنین برمیآید که اشعار این شاعران دربردارندۀ معانی و مضامین والای اخلاقی و تربیتی و اجتماعی هستند که جوامع امروزی هم میتوانند از آنها الگو بگیرند.
اهداف پژوهش
بازشناسی مضامین اخلاقی و تربیتی در قرآن و شعر در دوران حاکمیت آلبویه و مغولان.
مطالعه مضامین اخلاقی و تربیتی در آثار شریف مرتضی و اوحدی مراغهای.
In general, poetry has been and is in the hands of poets in the past and present as an effective tool. They have always considered it as a means of transmitting their creative and intelligent thoughts and ideas in solving various problems, obstacles and challenges. کردن. Accordingly, the present study examines the educational poems of two great poets, Sharif Al-Morteza and Ouhadi Maraghei. The poetry of these poets is also influenced by the two periods of Mongol and Abbasid rule. Of course, it should be said that in the Abbasid era, poets and scholars were given special value. During the Maraghei monotheism, the value of mysticism and Sufism in Iran reached its peak. The results of this study show that the poems of these poets contain high moral, educational and social meanings and themes that can be modeled on in today's societies. Another point is that the common cultural exchange in the upbringing and education of human beings based on Islamic teachings and moral and educational themes and the biography of the prophets has always been considered by these poets that will never take on an old color and the audience can use it in any era.