خلاصة:
امروزه مقولۀ فرهنگ و توسعه فرهنگی یکی از کلیدیترین ابعاد نظام اجتماعی است به همین دلیل نقش مراکز
فرهنگی قابل تامل است. بررسی شاخصهای موثر در کارکرد این مراکز مسئلهای قابل تامل است. این مطالعه یک
پژوهش کیفی از نوع گراندد تئوری است و جامعۀ پژوهش را 10 نفر از خبرگان صاحبنظر در زمینه توسعۀ فرهنگی
تشکیل میدهد. در گام بعدی با روش سلسله مراتبی) AHP (وزندهی و رتبهبندی شاخصها صورت پذیرفت.
پرسشنامه تنظیم و توزیع و جمع آوری شده است. بخش کمی این پژوهش براساس مدل کرجسی و مورگان در
جامعه کارشناسان فرهنگی متشکل از 298 نفر از مدیران مراکز اجرا گردید. تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبه
نشان داد که مولفههای اساسی مراکز فرهنگی شامل دینی و مذهبی، اشتغال، ملی وبومی، پوشش، سلامت،
پژوهش، سبک زندگی، تکنولوژی وارتباطات میباشد. نتایج پژوهش به روش سلسله مراتبی) AHP (نشان میدهد
که شاخص دینی و مذهبی اولویت اول و شاخصهای ملی و بومی، پوشش، سب ک زندگی، سلامت، پژوهش،
تکنولوژی و ارتباطات، نرخ ناسازگاری اولویت دوم تا هشتم بوده است. ضمنا میانگین هر یک از شاخصها نشان می-
دهد که شاخصهای پوشش، دینی و مذهبی، پژوهش، سلامت، اشتغال، تکنولوزی، سبک زندگی و شاخص ملی و
بومی به ترتیب بالاترین میانگینها را داشتهاند که این نتایج حاکی از وجود شکاف بین مدیران و تصمیم گیران مراکز
آموزشی و مجریان میباشد.
The aim of this study was to identify the components of cultural development. This study is a qualitative research of grounded theory type and the research community consists of 10 experts in the field of cultural development. In the next step, the hierarchies were weighted and ranked using the AHP method. The questionnaire was prepared, distributed and collected. A small part of this research was conducted based on Krejcie and Morgan model in a community of cultural experts consisting of 298 center managers. Analysis of the interview findings showed that the basic components of cultural centers include religious, employment, national and indigenous, clothing, health, research, lifestyle, technology and communication. The results of the Hierarchical Survey (AHP) show that the religious and religious index is the first priority and the national and indigenous indices, coverage, lifestyle, health, research, technology and communication, the incompatibility rate is the second to eighth priority. Meanwhile, the average of each of the indicators shows that the indicators of coverage, religion, research, health, employment, technology, lifestyle and national and indigenous indicators had the highest averages, respectively, and these results indicate a gap. Between managers and decision makers of training centers and executives.