خلاصة:
ارتباط روانشناختی افراد با محیط اطرافشان، یک مقولۀ مهم در بسیاری از سب کهای معماری است. مجتمعهای
تجاری بهعنوان یکی از پربازدیدترین مکانهای عمومی دارای طراحیهای خاصی هستند. بازشناسی تیپهای
شخصیتی و ارتباط آن با زیباییشناسی هندسی در مجتمعهای تجاری میتواند نقش مهمی در رفتار خریداران
داشته باشد. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی با تکیه بر دادههای آماری و کتابخانهای به روش کمی و کیفی
به بررسی موضوع میپردازد. جامعه مورد مطالعه در پژوهش حاضر کلیه بازدیدکنندگان از 5 مجتمع تجاری چابهار با
نامهای صالحیار، پردیس، فردوس، صدف و ابریشم میباشد. پرسشنامهها شامل 4 قسمت شد که به سنجش تیپ -
های شخصیتی، ادارک از ویژگیهای ساختمان، پاسخ به زیباییشناسی و رفتار خرید پرداخته شد، در نهایت به حجم
نمونهای 50 نفری رسیده شد که تقریبا از هر مجتمع به تعداد 10 نفر مصاحبه شونده مورد سنجش قرار گرفتند.
دادههای حاصل بخش جمعیت شناختی توسط نرمافزار spss مورد تحلیل آماری قرار گرفته است و دیگر تجزیه و
تحلیلهای سوالات مصاحبه بهوسیله نرمافزار Smart PLS ارائه گردیده است. در نهایت نشان داده شد زنان قضاوتی
در مقایسه با زنان ادراکی زمان بسیار پایینتری به خرید اما دفعات بیشتری به خرید کردن میپرداختند. افراد
شمی_حسی با لذت کلی از تاثیر زیباییشناسی و رفتار خرید مورد تایید قرار گرفت که ب عد فکری احساسی بر
جنبههای زیبایی معماری و تحری ک به رفتار خرید موفقتر عمل میکند. آنهایی که شخصیت برونگرایی دارند بیشتر
به صورت هیجانی و بیدلیل اقدام به خرید میکنند.
The present study includes two objectives: to investigate the effect of architectural geometric aesthetics on visitors' shopping behavior by considering the role of personality types in Chabahar commercial complexes and to validate the model extracted from the qualitative part. Following the objectives, two questions, including the effect of geometric aesthetics of architecture on the shopping behavior of visitors, taking into account the role of personality types of Chabahar commercial complexes, and to what extent the extraction model is valid? The population in the present study is all visitors to 5 commercial complexes in Chabahar with the names of Salehiar, Pardis, Ferdows, Sadaf and Abrisham. The questionnaires consisted of 4 parts that assessed personality types, perceptions of building characteristics, response to aesthetics and purchasing behavior, and finally reached a sample size of 50 people, approximately 10 interviewees from each complex. The data obtained from the demographic section were statistically analyzed by SPSS software and other analyzes of the interview questions were provided by Smart PLS software. Finally, it was shown that judgmental women spent much less time shopping but more often than perceptive women. Chemistry-sensory people were confirmed with general pleasure of the impact of aesthetics and shopping behavior that the emotional intellectual dimension on the aesthetic aspects of architecture and stimulation of shopping behavior is more successful. Those with an extroverted personality are more likely to shop emotionally and unreasonably.