خلاصة:
مفهوم تقابلهای دوگانه از افلاطون تا رویکرد واسازی دریدا، چارچوب غالب نظام فلسفی غرب بوده است. همچنانکه در فلسفه اسلامی این بحث با نگاه صدرایی تحت عنوان تقابل تشکیکی مطرح میشود و در عرفان از تقابل پارادوکسیکال، نظیر وحدت در کثرت، کثرت در وحدت سخن به میان میآید. نگاه تقابلی در حوزههای مختلف بهخصوص در آثار هنری و نمایشی کاربرد دارد که این مقاله تلاش میکند تقابل در عناصر نمایشی انیمیشن زوتوپیا را مورد بررسی قرار دهد. انیمیشن زوتوپیا با نگاه تقابلی، قصۀ آرمانشهری را روایت میکند که فارغ از انطباق یا عدم انطباق آن با مدینه فاضله در فرهنگ اسلامی و شیعی، تقابلهای این اثر موجب نمایشیتر شدن و ارتباط بیشتر مخاطب شده است و میتوان در خلق آثار نمایشی، به ویژه آثار مهدوی از آن بهرۀبیشتری برد.
The concept of dual confrontations from Plato to Derrida's deconstructionist approach has been the dominant framework of the Western philosophical system. As in Islamic philosophy, this argument is presented with Sadra's view as skeptical opposition, and in mysticism, paradoxical opposition, such as unity in plurality, plurality in unity, is discussed. Contrasting perspective is used in various fields, especially in works of art and drama. This article tries to examine the contrast in the dramatic elements of Zootopia animation. Zootopia animation narrates the story of utopia with a confrontational look, which, regardless of its adaptation or non-adaptation to the utopia in Islamic and Shiite culture, the contrasts of this work have made the audience more dramatic and more connected. And it can be used more in creating dramatic works, especially Mahdavi works.