خلاصة:
هدف از تحقيق حاضر، شناسايي مشکلات و مزایای اجراي طرح المپياد درونمدرسهاي در استان مازندران بود. تحقیق از نوع کاربردی و روش اجرای آن آمیخته بود. براي شناسایی مشکلات و مزایا، از پرسشنامة نظرسنجی با استفاده از روش دلفی و برگزاری جلسات با 10 نفر از کارشناسان تربیت بدنی شهرستانهای استان مازندران استفاده شد. در بخش کمّی، جامعۀ آماری تحقیق، 1517 نفر از معلمان تربیت بدنی شاغل در آموزش و پرورش استان مازندران بودند که نمونۀ آماری با توجه به جدول مورگان 312 نفر انتخاب شد. ابزار جمعآوری داده برای رتبهبندی، پرسشنامة محققساخته با مقیاس پنجارزشی لیکرت بود (0/87=α). برای رتبهبندی عوامل مورد بررسی از آزمون فریدمن و نرمافزار آماری SPSS22 استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که سه مورد از مشکلات در برگزاری این المپیاد بهترتیب عدم اطلاعرسانی و برنامهریزی صحیح از سطح وزارتخانه تا ادارات، رعایت نشدن نکات ایمنی و فضای مناسب برای برگزاری المپیاد، و ناآگاهی از اهداف و همکاری نکردن عوامل برگزارکننده بود و مزایایی که رتبههای اول تا سوم را بهدست آوردند، هویتبخشی معلمان و درس تربیت بدنی، رفتارهای مثبت اجتماعی، و مساعدت و مشارکت همکاران و والدین برای برگزاری المپیاد، بود.
The aim of this study was to identify problems and benefits of indoor school Olympiad project in Mazandaran province. The method was functional and mixed. To identify problems and benefits, Delphi method by a questionnaire survey and meetings with 10 physical education experts of cities of Mazandaran province were used. In the quantitative section, the population consisted of 1517 physical education teachers working in Mazandaran Education Organization department. The sample was selected according to Morgan Table (n=312). The data were collected through a researcher-made questionnaire with a 5-point Likert Scale (α=0.87). To rank the factors under study, the Friedman test and SPSS22 statistical software were used. The results showed that three problems facing this Olympiad were lack of information and proper planning from the ministries to departments, lack of safety and appropriate facilities to hold the Olympiad and lack of awareness of the goals and lack of cooperation of the organizers respectively. The benefits that occupied the first to third places were identity of the physical education course and teachers, positive social behaviors and support and participation of colleagues and parents to hold the Olympiad.