خلاصة:
با توجه به افزایش تعداد کاربران تلفن همراه، فناوری تلفن همراه بهعنوان ابزاری قوی و مفید برای بازاریابی و برقراری ارتباط با مصرف کنندگان استفاده میشود. یکی از روش های برقراری ارتباط، کدهای پاسخ سریع است. بدین منظور تحقیق حاضر با هدف ارائۀ عوامل مؤثر بر استفاده از کدهای پاسخ سریع در محصولات ورزشی با انتخاب 280 نفر از دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه کردستان بهصورت سرشماری، با روش همبستگی و با استفاده معادلات ساختاری انجام پذیرفت. در مجموع 139 نفر از دانشجویان از این کدها استفاده کرده بودند. با بررسی پیشینه، پرسشنامۀ مناسب با اهداف تحقیق استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن توسط متخصصان و روایی سازۀ آن با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و همسانی درونی آن از طریق آلفای کرونباخ تأیید شد. بهمنظور تحلیل داده ها، آمار توصیفی و استنباطی (مدل معادلات ساختاری) با استفاده از نرمافزارهای آماری 22 spss و Amos 22 بهکار گرفته شد. یافته ها نشان دادند مدل ارائهشده برازش مناسبی دارد؛ بنابراین مدل و مؤلفههای آن میتواند مدل مناسبی در جهت ارائۀ عوامل مؤثر بر استفاده از کدهای پاسخ سریع در محصولات ورزشی باشد و مورد توجه بازاریابان ورزشی قرار گیرد.
Given the increasing number of mobile users, mobile technology is used as a powerful and useful tool for marketing and communication with consumers. One of these communication methods is Quick Response Codes. The aim of this study was to investigate those factors influencing the use of Quick Response Codes in sport products. 280 physical education students of University of Kurdistan were selected by census method with a correlation method using SEM. 139 participants used these codes. With a review of literature, a questionnaire in line with the goals of this study was designed. Face and content validity of this questionnaire was confirmed by experts and construct validity was confirmed by confirmatory factor analysis. The internal reliability was confirmed by Cronbach’s alpha. Data were analyzed through descriptive and inferential statistics (SEM) by SPSS22 and Amos22 software. Findings showed that the final model had a good fit; therefore, it and its components can be suitable to deliver those factors influencing the use of Quick Response Codes in sport products and can receive the attention of sport marketers.