خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، تدوین منظرها و نقشۀ راهبردی معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد کارت امتیازی متوازن بود. جامعۀ آماری شامل مدیران ارشد، مسئولان تربیت بدنی استانها، استادان و دانشجویان دکتری بودند (91=n) که از بین نمونهها در بخش کیفی 12 نفر و در بخش کمی 79 نفر بهصورت کلشمار برگزیده شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات در بخش کمی از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد، که روایی آن توسط متخصصان مدیریت ورزش و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (0/87=α) به تایید رسید. در بخش کیفی از مصاحبه و جلسات شورای راهبردی استفاده شد. برای تحلیل اطلاعات در بخش کمی از آزمون مجذور کای، کولموگروف اسمیرنوف و آلفای کرونباخ و در بخش کیفی از مصاحبه و جلسات شورای راهبردی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که معاونت ورزش دارای چهار منظر مالی، مشتری، فرایندهای داخلی، یادگیری و رشد، 27 هدف راهبردی، 63 سنجه و 238 اقدام است. همچنین در نقشۀ راهبردی تدوینشده روابط علت و معلولی بین منظرها و اهداف راهبردی وجود دارد و نهایت اینکه منظرها، راهبردها و نقشۀ راهبردی ترسیمشده قابلیت اجرای راهبردهای معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی را دارند.
The aim of this study was to codify perspectives and strategic plan of Sport Department of Islamic Azad University using balanced scorecard (BSC) approach. The statistical population included chief officers, physical education authorities in provinces, professors and doctorate students (n=91). 12 subjects in qualitative section and 79 subjects in quantitative section were selected by census sampling method. In order to collect data in quantitative section, a researcher-made questionnaire was used; the validity was confirmed by sport management experts and the reliability was confirmed by Cronbach’s alpha (α=0.87). Also, in qualitative section, interviews and strategic meetings were used. For data analysis, the Chi Square test, Kolmogorov-Smirnov test and Cronbach’s alpha in quantitative section and the interviews and strategic meetings in qualitative section were used. The results showed that the Sport Department had 4 financial perspectives, customer, internal processes, learning and growth, 27 strategic plans, 63 measurements, and 238 actions. Also, there were cause and effect relationships between perspectives and strategic plans and finally codified perspectives, strategies and strategic plan can implement strategies of Sport Department in Islamic Azad University.