خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر کاربست الگوی مدیریت سایبرنتیک بر گسترش رفتارهای خودمدیریتی و نقش آن بر توسعۀ توانمندسازی روانشناختی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان انجام گرفته است. به همین منظور 206 نفر از کارکنان ادارات مذکور با روش تصادفی طبقهای برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامۀ استاندارد الگوی مدیریت سایبرنتیک بیرن بائوم (1988)، رفتارهای خودمدیریتی مانز (2009)، و توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) استفاده شد و دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Amos Graphics تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب استفاده از الگوی مدیریت CM (M=2/58) و همچنین میزان بهرهمندی کارکنان از رفتارهای خودمدیریتی (M=2/67) و توانمندسازی روانشناختی (M=2/73) در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان وجود دارد (0/05 m). همچنین مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بوده و حاکی از آن است که کاربست الگوی مدیریت CM بهصورت مستقیم بر گسترش رفتارهای خودمدیریتی (0/37) و توانمندسازی روانشناختی (0/33) کارکنان، و بهصورت غیرمستقیم و از طریق تاثیر بر گسترش رفتارهای خودمدیریتی کارکنان، بر توسعۀ توانمندسازی روانشناختی آنان در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان اثرگذار بوده است (0/20).
The aim of this study was to investigate the effect of applying cybernetic management model on the development of self-management behaviors and its role in developing psychological empowerment in staff of Sport and Youth departments of Isfahan province. 206 staff members of the mentioned departments were selected by stratified random sampling method to participate in this study. Three standard questionnaires were employed: CM (Birnbaum, 1988), Self-Management Behaviors (Manz, 2009) and Psychological Empowerment (Spreitzer, 1995). The SPSS and AMOS Graphics were employed to analyze the data. The results indicated a significant difference between current and desire conditions in employing the CM model (M=2.58), in staff’s self-management behaviors (M=2.67) and their psychological empowerment (M=2.73) in Sport and Youth departments of Isfahan province (P≤0.05). Furthermore, the model had a good fit which indicated that applying CM model directly affected the development of staff’s self-management behaviors (0.37) and their psychological empowerment (0.33). Furthermore, it affected the development of staff’s psychological empowerment indirectly and through affecting the development of self-management behaviors in Sport and Youth departments of Isfahan province (0.20).