خلاصة:
هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیرآموزش گروهی امید بر روی تعلل ورزی و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر قدس استان تهران بود. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم، دبیرستان مولود کعبه شهرستان قدس که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بوده اندکه از بین آنها 47 نفر دارای انحراف معیار نمره تعلل ورزی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی، پایینتر از میانگین بوده و از بین آنان، تعداد 30 نفر بهصورت تصادفی بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند، این تعداد در دو گروه آزمایش (n=15) و گروه کنترل (n=15) گمارش شدند. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش، پرسشنامه تعلل ورزی سلومون و راثبلوم (1984) و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینین-سوینی و همکاران (2012) بود. گروه آزمایشی در 8 جلسه و هر جلسه به مدت 90 دقیقه تحت آموزش گروهی امید برمبنای نظریه اسنایدر قرار گرفتند، اما در این مدت گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکردند. در پایان، از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات از نرمافزار SPSS و روش آماری توصیفی و تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش گروهی امید باعث کاهش میزان تعلل ورزی و افزایش بهزیستی دردانش آموزان در سطح معناداری شد (001/0 > P). میتوان نتیجه گرفت که آموزش گروهی امید باعث کاهش تعلل ورزی و افزایش بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان میشود.
The purpose of the research already done was the effect of the degree of hope on delay and study of secondary education of secondary school girls in Qods city of tehran province. The type of experimental research was pretest-posttest with a control group. The statistical community in this study is all students of the second - middle school in the molud kabe secondary school in Qods County, where they were studying 2019 - 2020 in the academic year. Among them were 47 students whose standard deviation were lower than the average for their education and their academic well - being. 30 were randomly selected and replaced in two test groups (n = 15) and control group (n = 15). the collection instrument used in the research data is (1984) and the Tuominen-Soini t al. (2012) academic well - being questionnaire. The pilot group was organized for eight sessions, each meeting for 90 minutes, based on Snider's theory. Solomon-RothblumButd uring this time the control group has not received any intervention And At the end, post-test was taken from both groups and spss software for data analysis has been used. it has been used for descriptive statistical method and multivariate statistical analysis (MANCOVA)has been used. Findings show that it is the education program of hope that reduces procrastination and increases welfare in students.
ملخص الجهاز:
براي مثال تفاوت معناداري در ميزان تعلل ورزي در بين زنان با مزدان وجود ندارد از ديگر متغيرهاي تأثيرگذار بر روي تعلل ورزي کيفيت خواب است که ارتباط معناداري بين خواب و تعلل ورزي وجود دارد و همچنين تعلل ورزي در گروه سني ١٤-٢٩ سال بيشتر ديده ميشود (بوتيل و همکاران ،٢٠١٦) تعلل ورزي با سبک هاي فرزند پروري (سوري نژاد ١٣٩٧) و عوامل شخصيتي مرتبط است همچنين در ميان چهار روش مداخله براي کاهش تعلل ورزي روش شناختي-رفتاري تأثيرگذارتر بوده است (وان ارده وکلين ،٢٠١٨) بهزيستي تحصيلي شامل چهارمولفه EԹ ارزش مدرسه ، فقدان فرسودگي تحصيلي، درگيري تحصيلي، رضايتمندي تحصيلي ميشود (تومنين - سويني،٢٠١٣) به راين اساس ميتوان گفت ارزش مدرسه از عوامل موثردر فرايند يادگيري است و بايد موردتوجه بيشتر قرار بگيرد ارزش مدرسه ، منعکس کننده ميزان ارج و قداستي است که دانش آموزان براي مدرسه قائل هستند (ويگفيلدوايکلز، ١٩٩٨) فرسودگي تحصيلي در دانشجويان با ويژگيهاي مانند خستگي ناشي از الزامات مربوط به مطالعه ، رشد حس نگرش بدبينانه و بدون حساسيت نسبت به مطالب درسي و نيز احساس پيشرفت تحصيلي ضعيف در امور درسي و تحصيلي مشخص ميشود (زهنگ ، گان و چم ،٢٠٠٧).
در سال (١٣٨٦) جوکارودلاورپور در تحقيق خود به عنوان رابطه تعلل ورزي آموزشي با اهداف پيشرفت در ايران در بين جامعه آماري دانشجويان پايايي مقياس با استفاده از ضرايب آلفايي کرونباخ براي کل مقياس ٠/٩١ و روايي آن با استفاده از آمون کيز-مير-اولکين (KMO٢) درروش تحليل عاملي، برابر با ٠/٨٨ به دست آمده است کربلايي زاد (١٣٩٧) در پژوهش خود تحت عنوان اثربخشي آموزش ذهن آگاهي براهمالکاري تحصيلي و بهزيستي روان شناختي و اجتماعي دانش آموزان پايايي پرسشنامه را با روش الفايي کرونباخ ٨٢/ گزارش دادند.