خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر به بررسی نقش تعدیل گری و واسطهای هم کلاسیها در الگوی ساختاری پیشگیری از مصرف مواد بر اساس عوامل مخاطره آمیز و محافظتی در دانش آموزان میپردازد. روش: پژوهش حاضر همبستگی از نوع پیش بینی، تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1398-99منطقه 6 شهر تهران هستند که تعداد400 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامههای عوامل خطرساز و محافظت کننده رفتار مشکلساز جیسر مورد برسی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج به دست آمده نشان دهنده رابطه معنی دار بین متغیرهای محدودیت اعمال شده توسط والدین و کنترل گری هم کلاسیها با سومصرف مواد است. همچنین نتایج آزمون سوبل بیانگر معنی دار بودن مدل واسطهای است. نتیجهگیری: فاکتورهای خانوادگی و هم کلاسیها میتوانند در چارچوب یک مدل، سومصرف مواد را در دانش آموزان پیش بینی کنند.
Objectives: The present study investigates the role of moderators and intermediaries of the classrooms in the structural model of prevention of drug abuse based on risk and protective factors in students.Method: This research is a correlation between prediction type, path analysis, and structural equation model. The population of the present study included second-grade secondary school students studying in the 6th district of Tehran during the academic year of 1398-99. a total of 400 people were selected using available sampling method and were evaluated by questionnaires of hazardous and protective factors of problematic Behavioral Behavior. Results: The results showed a significant relationship between the parents' limitation variables and the control of the classroom by the use of materials. also, the results of sable test indicate the significance of the intermediate model. Conclusion: Family factors and classrooms can predict the use of materials in the framework of a model.