خلاصة:
هدف: این پژوهش با هدف، تعیین رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه اول ابتدایی انجام شد. روش: به لحاظ هدف، توصیفی (غیرآزمایشی) بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهر قدس در سال تحصیلی 1400-1399 کـه مشغول به تحصیل هستند، بودند. از جامعه آماری پژوهش حاضر، تعداد حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) 148 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور و پرسشنامه تجدیدنظر شده پنج عاملی شخصیتی نئو فرم کوتاه استفاده شد. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی و میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه اول ابتدایی رابطه وجود دارد. نتیجهگیری: ضریب همبستگی مقیاس روان رونجوری با پیشرفت تحصیلی منفی و معکوس بوده اما بین باقی خرده مقیاسهای ویژگی شخصیتی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
Objective: The aim of this study was to determine the relationship between personality traits and the level of academic achievement of first grade elementary students. Method: In terms of purpose, it was descriptive (non-experimental). The statistical population of the study was all first grade elementary school students in the city of Quds in the academic year 1399-1400 who are studying. From the statistical population of the present study, 148 sample sizes were selected based on Krejcie and Morgan (1970) table. The Pham and Taylor Academic Performance Questionnaire and the revised Neo Short Form Five Personality Factors Questionnaire were used to collect data. Findings: The findings showed that there is a relationship between personality traits and academic achievement of first grade students. Conclusion: The correlation coefficient of the psychoanalytic scale with academic achievement is negative and inverse, but there is a positive and significant relationship between other subscales of personality traits and academic achievement.
ملخص الجهاز:
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که بين ويژگي هاي شخصيتي و ميزان پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه اول ابتدايي رابطه وجود دارد.
نتيجه گيري: ضريب همبستگي مقياس روان رونجوري با پيشرفت تحصيلي منفي و معکوس بوده اما بين باقي خرده مقياس هاي ويژگي شخصيتي با پيشرفت تحصيلي رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
با توجه به مطالب بالا و اهميت متغيرهاي پيشرفت تحصيلي و ويژگي هاي شخصيتي مي توان با بررسي و ارائه راهکارهاي مناسب ، عملکرد تحصيلي را در دانش آموزان افزايش داد.
در راستاي تلاش براي شناخت عوامل تأثيرگذار بر افزايش انگيزه پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان به عنوان آينـده سازان جامعه ، در اين پژوهش تلاش مي شود تا کم و کيف و چگونگي رابطه ويژگي هاي شخصيتي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مورد بررسي قرار گيرد.
جامعه آماري در اين پژوهش شامل تمامي دانش آموزان پايه اول ابتدايي شهر قدس در سال تحصيلي ١٤٠٠-١٣٩٩ کـه مشغول به تحصيل هستند، است .
بين ويژگيهاي شخصيتي و ميزان پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري نتايج نشان مي دهد که ضريب همبستگي مقياس روان رونجوري با پيشرفت تحصيلي منفي بوده اما بين باقي مقياس هاي ويژگي شخصيتي با پيشرفت تحصيلي رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
journal of personality and social psychology, 74, 139- 158 Ellis, E.
Personality traits are associated with cortical development across adolescence: A longitudinal structural MRI study.
Findings: The findings showed that there is a relationship between personality traits and academic achievement of first grade students.